Temu sub lupa Comisiei Europene: platforma de comerț online sfidează regulile serviciilor digitale prin comercializarea produselor ilegale
Comisia Europeană a constatat luni, cu titlu preliminar, că platforma de comerț online Temu încalcă obligația prevăzută în Regulamentul privind serviciile digitale (DSA) de a evalua corespunzător riscurile de diseminare a produselor ilegale pe piața sa. Potrivit unui comunicat al Executivului comunitar, dovezile au arătat un risc ridicat pentru consumatorii din UE de a întâlni produse ilegale pe platformă.
Analiza unui exercițiu de „client misterios” efectuată de Comisie a arătat că este foarte probabil ca acei consumatori care cumpără de pe Temu să găsească produse neconforme, cum ar fi jucăriile pentru copii și produsele electronice de mici dimensiuni. Evaluarea riscurilor realizată de Temu în octombrie 2024 a fost considerată inexactă și s-a bazat mai degrabă pe informații generale din industrie decât pe detalii specifice privind propria piață. Aceasta ar fi putut conduce la măsuri de atenuare inadecvate împotriva diseminării produselor ilegale.
Comisia Europeană își va continua investigația în legătură cu alte presupuse încălcări, inclusiv eficacitatea măsurilor de atenuare, utilizarea caracteristicilor de proiectare care creează dependență, transparența sistemelor de recomandare și accesul cercetătorilor la date. Constatările preliminare trimise luni de Comisie nu afectează rezultatul final al investigației, iar Temu are acum posibilitatea de a-și exercita dreptul la apărare prin examinarea dosarului și prin răspunsul în scris la constatările preliminare ale Comisiei.
În cazul în care opiniile preliminare ale Executivului comunitar vor fi confirmate, Comisia ar putea adopta o decizie de neconformitate, constatând că Temu încalcă articolul 34 din Regulamentul privind serviciile digitale. O astfel de decizie ar putea implica amenzi de până la 6% din cifra de afaceri anuală totală la nivel mondial a furnizorului și ar putea obliga furnizorul să ia măsuri pentru a remedia încălcarea. De asemenea, o decizie de neconformitate ar putea duce la o perioadă de supraveghere consolidată pentru a asigura respectarea măsurilor pe care furnizorul intenționează să le implementeze.
La 31 octombrie 2024, Comisia a inițiat o procedură împotriva Temu. Investigația se desfășoară în cooperare cu coordonatorii naționali ai serviciilor digitale, autoritățile vamale, autoritățile de supraveghere a pieței și alte părți terțe relevante, conform principiilor prezentate în Comunicarea privind comerțul electronic. Aceasta se desfășoară în paralel cu o investigație separată efectuată de Rețeaua de cooperare în materie de protecție a consumatorului (CPC) și cu prima acțiune de verificare a siguranței produselor.
Creșterea constantă a volumului de produse vândute online în UE este însoțită de o creștere a numărului de produse nesigure, contrafăcute sau neconforme, care ar putea fi dăunătoare pentru sănătatea și siguranța consumatorilor, pentru mediu și pentru concurența loială pe piața unică digitală. Regulamentul privind serviciile digitale include obligații de combatere a conținutului ilegal online, impunând platformelor să instituie mecanisme ușor de utilizat pentru a permite utilizatorilor să semnaleze conținutul ilegal și să facă apel la deciziile de moderare a conținutului.
Documentul reglementar prevede, de asemenea, norme specifice adaptate piețelor online, cum ar fi trasabilitatea comercianților, pentru a asigura că toate piețele online colectează informații despre comercianții care își vând produsele sau serviciile. Totodată, regulamentul interzice elementele de design manipulator și stabilește norme privind publicitatea și obligații detaliate în materie de transparență, inclusiv în ceea ce privește modul în care produsele sunt recomandate consumatorilor.
„Cumpărăm online deoarece avem încredere că produsele vândute pe piața noastră unică sunt sigure și respectă normele noastre. În opinia noastră preliminară, Temu este departe de a evalua riscurile pentru utilizatorii săi la standardele impuse de Actul legislativ privind serviciile digitale. Siguranța consumatorilor în mediul online nu este negociabilă în UE – legislația noastră, inclusiv Actul legislativ privind serviciile digitale, reprezintă fundamentul pentru o mai bună protecție online și pentru o piață unică digitală mai sigură și mai echitabilă pentru toți europenii”, a afirmat Henna Virkkunen, vicepreședinta executivă pentru suveranitate tehnologică, securitate și democrație.