Provocări și Revelații în Programul Rabla: Ministrul Buzoianu Anunță Măsuri Împotriva Importului de Vehicule Poluante
Programul Rabla, cel mai mare program de subvenționare a achiziției de mașini electrice și hibrid din România, se află într-o situație incertă, în ciuda declarațiilor făcute de ministrul Mediului, Diana Buzoianu, care sugerau o decizie clară. O declarație oficială a ministerului indică faptul că nu există o direcție definită în prezent.
Conform legislației în vigoare, au fost prevăzute trei sesiuni de depunere a dosarelor de finanțare, cu un buget alocat de 610 milioane lei pentru motorizările electrice (BEV și PHEV) și 60 de milioane de lei pentru motorizările termice, inclusiv hibride și GPL, care să nu depășească limita de emisii de 145 g.
Sesiunea „Rabla Auto Privați” a început pe 29 mai, fiind caracterizată de un interes ridicat, cu peste 3.000 de dosare înregistrate în primele zile. Până în prezent, au fost depuse 4595 de dosare pentru finanțarea achiziției de autovehicule electrice și PHEV, cu o sumă solicitată de 341,4 milioane lei, iar sesiunea se va desfășura până pe 27 noiembrie 2025. Bugetul pentru motoarele termice a fost epuizat, cu 2067 de dosare depuse, acoperind 60,75 milioane lei.
Pe 4 iunie, a fost demarată sesiunea „Rabla Auto Publici”, care a avut un buget mai mic de 120 milioane lei pentru electrice și PHEV și 30 milioane lei pentru motoare termice. Fondurile alocate s-au epuizat rapid, cu 166 de dosare pentru mașini electrice și 533 pentru mașini termice.
Întrebări Rămase Fără Răspuns
Profit.ro a adresat o serie de întrebări Ministerului Mediului pentru a clarifica situația programului Rabla, având în vedere impactul său asupra industriei auto din România:
- Care este decizia guvernului referitoare la cele trei segmente ale Programului Rabla: persoane juridice, persoane fizice, UAT-uri?
- Există vreo soluție pentru companiile care au plătit avansuri pentru mașinile comandate, având în vedere blocajele de fonduri?
- Când se estimează reluarea sesiunii Rabla pentru persoane fizice?
- Este pregătită reducerea valorii tichetelor pentru sesiunea din acest an sau pentru anul următor?
- Care este valoarea estimată a noului tichet?
- Se mențin ambele segmente de finanțare pentru mașini electrice/PHEV și pentru mașini cu combustie?
- Care vor fi programele de mediu care vor beneficia de sumele relocate de la Rabla?
Răspunsurile au fost întârziate, iar ministerul a comunicat că programul Rabla este suspendat și va fi inclus într-un pachet de măsuri fiscale. Se preconizează că programul va continua pentru persoane fizice cu o alocare de 200 milioane lei pentru anul 2025, iar ghidul de finanțare va fi actualizat. Totodată, voucherele pentru mașinile electrice vor avea valori reduse comparativ cu anii anteriori.
Mesajele primite sunt echivoce și nu oferă informații clare pentru cetățeni și companii, dar se sugerează că se va pune accent pe descurajarea importului de vehicule poluante. Estimările din piață indică o valoare de aproximativ un miliard de euro blocați în stocuri, care ar putea să nu mai poată fi vândute dacă programul Rabla pentru persoane juridice nu se reia.
Impactul Asupra Industriei Auto
Decizia de suspendare a programului a generat blocaje semnificative în industria auto, afectând atât fabricile Dacia și Ford, cât și dealerii care au comandat stocuri de mașini bazate pe finanțarea prevăzută de legislație. Problemele sunt acute și pentru companiile care au plătit avansuri pentru achiziția de vehicule, iar fără reluarea programului, viitorul acestor tranzacții rămâne incert.
În concluzie, Programul Rabla se confruntă cu provocări majore, iar măsurile luate de guvern vor avea un impact semnificativ asupra sectorului auto din România.