Industria auto românească în declin după șase luni: Principalul vinovat – întârzierea Programului Rabla
Luna iunie a adus o creștere a producției în cele două uzine de autovehicule din România, Dacia și Ford Otosan, cel mai probabil pe fondul pregătirii stocurilor pentru Programul Rabla, care însă nu a mai avut loc. Chiar și cu acest mic avans, industria auto din România încheie prima jumătate de an cu o scădere de câteva procente.
În luna iunie, Dacia și Ford Otosan au fabricat 53.035 de autovehicule, volumul fiind mai mare cu 15,2% decât cel de anul trecut. Creșterea a fost generată în principal de comenzile date de dealeri pentru a-și asigura stocurile necesare pentru Programul Rabla, dar și de creșterea comenzilor pentru noile modele Dacia Bigster și Ford Puma electric, în Europa. Astfel, s-au produs cu peste 10.000 de vehicule mai mult decât erau asamblate în iunie 2024.
La Dacia Mioveni s-au fabricat 27.968 de autoturisme, cu o creștere de 14,13% față de anul trecut, iar la Ford Otosan Craiova s-au fabricat 25.067 de vehicule (autoturisme și LCV-uri), cu 16,44% în plus. Producția din iunie a fost cea mai mare de la începutul anului pentru ambele uzine, însă cifrele rămân sub vârfurile înregistrate în ultimii ani. De asemenea, după creșterea capacității de producție de la Craiova până la 300.000 de vehicule anual, volumele lunare ale celor două uzine s-au apropiat foarte mult.
Pe prima jumătate de an, situația a fost diferită, volumul total de vehicule al celor două uzine fiind mai mic cu 2,8%, respectiv 284.216 vehicule. S-au asamblat cu aproximativ 8.000 de mașini mai puțin în acest an, iar cauza principală a fost amânarea și, ulterior, suspendarea Programului Rabla. Dacia a fabricat la Mioveni 157.206 autoturisme, în scădere cu 7,5% față de semestrul 1 din 2024, iar Ford Otosan a fabricat 127.010 vehicule, în creștere cu 3,7% raportat la perioada similară din anul precedent. Scăderea totală a fost generată în principal de Dacia, care și-a schimbat mixul de producție, prin plecarea modelului Jogger în Maroc, dar a introdus Bigster, care înregistrează comenzi importante, insuficiente însă pentru a compensa scăderea vânzărilor de pe piața locală.