Comisia Europeană: Agenții de turism online promit restituirea biletelor pentru zborurile anulate în maxim 14 zile
În urma unui dialog cu Comisia Europeană și cu Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) a autorităților naționale de protecție a consumatorilor, agențiile de turism online Expedia și Lastminute.com s-au angajat să informeze mai bine consumatorii cu privire la drepturile lor. Acestea vor asigura rambursarea biletelor în termen de 14 zile în cazul anulării unui zbor de către compania aeriană, conform unui comunicat de presă.
În urma discuțiilor, Expedia și Lastminute.com au semnat angajamente specifice. În cazul zborurilor anulate, agențiile vor transfera rambursările de la compania aeriană către consumatori în termen de 7 zile de la data la care agenția de turism online primește rambursarea de la compania aeriană, rezultând astfel o rambursare finală în maximum 14 zile pentru consumatori. De asemenea, agențiile au declarat că au lichidat orice restanțe în ceea ce privește rambursările.
Informațiile de contact ale agențiilor de turism online, inclusiv numerele de telefon și adresele de e-mail, vor fi disponibile în secțiunile de asistență sau „contactați-ne” de pe site-urile lor web, facilitând astfel contactul consumatorilor cu agențiile. În plus, agențiile vor oferi informații clare privind beneficiile specifice ale diferitelor pachete de servicii oferite, precum și drepturile legale ale consumatorilor în cazul anulării zborurilor.
Înțelegerea prevede că consumatorii vor fi informați clar despre consecințele pe care serviciile specifice oferite de intermediarii companiilor aeriene le pot avea asupra drepturilor lor în caz de perturbări ale zborului, cum ar fi anularea unui segment al unei călătorii. Lastminute.com a convenit să implementeze majoritatea acestor angajamente începând cu 1 iulie 2025, cu punerea în aplicare deplină până la 1 septembrie 2025. Expedia a declarat că practicile sale sunt conforme cu angajamentele asumate.
Acest dialog, condus de Agenția suedeză pentru protecția consumatorilor, a avut ca scop încurajarea agențiilor de turism online să adopte în mod voluntar practici care să îmbunătățească protecția consumatorilor și cunoașterea drepturilor acestora, respectând în același timp legislația UE. Acțiunea coordonată din 2023, condusă de Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor, a obținut angajamente similare din partea altor agenții, precum Edreams ODIGEO, Grupul Etraveli și Kiwi.com, numărul total al agențiilor de turism online care aderă la aceste angajamente ajungând astfel la cinci.
Rețeaua autorităților europene de protecție a consumatorilor va monitoriza implementarea corectă a angajamentelor de către Expedia și Lastminute.com până la termenul convenit, continuând de asemenea să supravegheze punerea în aplicare a angajamentelor de către Edreams ODIGEO, Etraveli Group și Kiwi.com. Rețeaua va promova aceste angajamente și în rândul altor agenții de turism online.