Consultanții Fiscali: „Indemnizațiile medicale și previziunile viitoare; riscuri de stagnare în sistem”
Noul mecanism privind indemnizaţiile medicale se bazează pe informaţii din viitor, ceea ce contravine principiilor de transparenţă, acurateţe şi predictibilitate financiară, susţin reprezentanţii Camerei Consultanţilor Fiscali (CCF). Aceștia au transmis o analiză în care subliniază că primul pachet fiscal (Legea 141/2025) pune companiile într-o dificultate majoră atunci când un episod de boală se desfăşoară pe parcursul a două sau mai multe luni calendaristice.
„Practic, noul mecanism de calcul se bazează pe informaţii din viitor”, a declarat Luminiţa Obaciu, membră în cadrul Comitetului fiscal CCF. Conform actului normativ, cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii se determină prin aplicarea unui procent diferenţiat. Astfel, indemnizaţia este de 55% din baza de calcul pentru concedii de până la 7 zile, 65% pentru concedii între 8 şi 14 zile, respectiv 75% pentru concedii de peste 15 zile.
Concediile medicale sunt acordate în etape, pe baza evoluţiei stării de sănătate a angajatului, iar un episod de boală se poate întinde pe mai multe luni. Acest lucru face ca procentul corect de calcul să nu poată fi cunoscut la data închiderii lunii curente, ci doar ulterior, când devine clar câte zile a durat întregul episod de boală. Determinarea procentului corect de calcul al indemnizaţiei presupune cunoaşterea numărului total de zile de concediu medical aferente întregului episod, inclusiv a celor din lunile următoare.
Consecințele actualelor reglementări
Printre consecinţele actualelor reglementări se numără rectificarea calculului salarial pentru luna precedentă, întocmirea unui stat rectificativ şi recalcularea plăţii diferenţelor de indemnizaţii de concedii medicale. Aceste diferenţe salariale vor fi plătite ulterior datei stabilite prin contractul de muncă pentru plata drepturilor salariale.
Consultanţii fiscali evidenţiază că printre consecinţele reglementărilor se află şi recalcularea şi plata diferenţelor de taxe şi contribuţii salariale, cu posibile penalităţi de întârziere. De asemenea, se impune rectificarea Declaraţiei 112, ceea ce presupune un efort administrativ suplimentar, riscuri de erori şi depunerea de cereri rectificative de recuperare a indemnizaţiilor de concedii medicale de la Casele de sănătate.
CCF a menţionat că actualele reglementări pot duce la blocaje în sistemele informatice de salarizare, care nu pot genera automat valorile corecte în lipsa unui procent aplicabil clar şi complet în luna de început a episodului medical. De asemenea, există riscul de incoerenţă între evidenţele interne ale angajatorului şi cele ale instituţiilor publice (CNAS, ANAF), ceea ce poate duce la emiterea de documente cu informaţii eronate.
O eroare a prevederilor
O altă problemă identificată este lipsa zilei 15 în intervalele de incapacitate temporară de muncă, care sunt acum doar între 8 şi 14 zile, respectiv peste 15 zile. CCF a propus corecţii, cum ar fi introducerea posibilităţii de a calcula indemnizaţiile prin aplicarea procentului corespunzător fiecărui interval, fără a cumula zilele de concediu din certificate medicale succesive aferente aceluiaşi episod de boală.
În plus, CCF a solicitat eliminarea obligaţiei de recalcul al indemnizaţiilor aferente lunilor anterioare, propunând ca diferenţele de indemnizaţie să fie evidenţiate exclusiv în luna în care sunt constatate, fără recalcularea retroactivă a impozitelor şi contribuţiilor salariale. De asemenea, ar trebui menţionat că diferenţele respective reprezintă venituri aferente lunii în care au fost identificate şi înregistrate.