F-15: 53 de ani de excelență în aviație
Acum 53 de ani, pe 27 iulie 1972, YF 15A, prototipul legendarului avion de vânătoare McDonnell Douglas F-15, a zburat pentru prima dată. În 2025, F-15 este încă în dotarea a numeroase armate, fără planuri de a ieși la pensie. Principalul motiv este că F-15 este un adevărat „monstru” în ceea ce privește încărcătura de luptă, având capacitatea de a lansa aproape o duzină și jumătate de rachete AIM-120 AMRAAM împotriva țintelor aeriene sau de a se transforma într-un „camion cu bombe”.
F-15 deține recordul pentru cele mai multe avioane inamice doborâte în istoria modernă, având la activ 103-104 avioane doborâte, în funcție de sursă, și chiar un satelit distrus cu racheta ASM-135 ASAT. Remarcabil este faptul că niciun F-15 nu a fost doborât vreodată într-o luptă aer-aer. Din cele aproximativ 1.200 de avioane produse, doar trei F-15E au fost pierdute din cauza focului terestru în timpul celor două războaie din Irak. În afară de Statele Unite, F-15 este operat și de Israel, Japonia, Coreea de Sud, Singapore, Arabia Saudită și Qatar.
Contextul dezvoltării F-15
În 1965, Forțele Aeriene ale Statelor Unite se confruntau cu incertitudini privind dezvoltarea lor viitoare, având un inventar de avioane de vânătoare și bombardiere din anii 1950. Era nevoie de un avion produs în serie, capabil să răspundă nevoilor de apărare, având în vedere implicarea în războiul din Vietnam și anticiparea unor conflicte viitoare în Lumea a Treia.
În acest context, a apărut conceptul de „avion de vânătoare mediu” sub denumirea F-X, care a fost inițial deghizat ca un avion de vânătoare de sprijin apropiat. Proiectul a primit finanțare în aprilie 1965, iar primele schițe prevedeau sisteme avionice avansate și aripi cu unghi de atac variabil. Datorită teoriei energiei-manevrabilității dezvoltată de maiorul John Richard Boyd, F-X a fost redus la 40.000 lbs (18 tone) și a avut un raport tracțiune-greutate de 0,97.
Comanda și producția F-15
Până în vara anului 1967, F-X a fost repoziționat ca înlocuitor pentru F-4, iar comanda a fost redusă la 520 de avioane. În 1968, programului i s-a acordat prioritate maximă, iar în septembrie 1968 au fost solicitate propunerile finale de la companiile Fairchild-Hiller, North American, McDonnell Douglas și General Dynamics. McDonnell Douglas a câștigat contractul pe 23 decembrie 1969, iar primele 20 de aeronave trebuiau să coste 1,1 miliarde de dolari.
Proiectarea și producția au început rapid, iar F-15A a devenit un avion de vânătoare pur, cu capacitate secundară de atac. Au fost construite 384 de avioane F-15A și 61 de avioane F-15B, care au intrat în serviciu în 1976. Modelul F-15C/D a fost adoptat în 1979, urmat de F-15E Strike Eagle, dezvoltat începând din 1981, cu o capacitate de încărcătură de bombe de 10,5 tone.
Modernizările și viitorul F-15
În 2020, Pentagonul a comandat F-15EX, asigurându-se că aeronava va rămâne în serviciul SUA pentru deceniile următoare. F-15EX continuă să ofere capacități neegalate de alte avioane, demonstrând astfel excelența și relevanța sa în aviația militară modernă.