Câte noi șosele rapide se vor deschide până la finalul anului?
România ar putea încheia anul 2025 cu 1455 de kilometri de șosea rapidă, dacă până la finalul anului constructorii reușesc să finalizeze lucrările la circa 130 de kilometri de autostradă și drum expres. Aceasta este declarația reprezentanților Pro Infrastructură, un ONG dedicat dezvoltării infrastructurii de transport. Totuși, în lipsa unei mobilizări exemplare, este posibil ca numărul kilometrilor inaugurați să fie mai mic.
Până acum, în acest an au fost dați în folosință puțin peste 55 de kilometri de autostradă, iar rețeaua de șosele rapide a ajuns la 1325 km, conform Digi24. În prezent, zeci de kilometri noi de autostradă așteaptă inaugurarea. Prima tăiere de panglică ar urma să aibă loc pe Autostrada Moldovei.
Circulația pe cei 28 de kilometri dintre Mizil și Pietroasele va fi posibilă odată ce autoritățile bulgare finalizează lucrările de consolidare a podurilor și pasajelor, care sunt în curs de desfășurare. Această porțiune de autostradă ar fi trebuit să fie gata la finalul anului trecut, fiind promisă românilor în luna mai și apoi în iulie. Constructorul turc care lucrează la cei 14 kilometri de la Pietroasele la Buzău ar putea finaliza lucrările în octombrie-noiembrie.
Inaugurări sunt așteptate și dincolo de Focșani. Până la finalul anului, în scenariul optimist, ar putea fi gata cei 74,3 kilometri de la Focșani la Răcăciuni, la circa 20 de kilometri de Bacău. Într-un scenariu pesimist, se va finaliza doar bucata dintre Tișița și Adjud. De asemenea, există șanse mari ca cei 4,5 km dintre DN3 și Autostrada Soarelui, parte din șoseaua de circumvalare a Capitalei, să fie finalizați, în timp ce bucata dintre DN3 și DN2 ar urma să fie gata abia anul viitor.
Firmele lui Dorinel Umbrărescu au șanse să finalizeze anul acesta și cei 12,2 km dintre Zimbor și Poarta Sălajului, parte din Autostrada Transilvania. Astfel, în total, până la finalul anului, există șanse să fie dați în circulație 119 kilometri de autostradă, iar dacă drumarul român care construiește cei 11 kilometri dintre Galați și Brăila „apasă accelerația” la lucrările de la pod, s-ar putea ajunge chiar la 185 de kilometri de șosea rapidă inaugurați în acest an.
Este important de menționat că anumite bucăți din Autostrada Moldovei și Autostrada Unirii au pierdut finanțarea din PNRR din cauza problemelor la procedurile de achiziții.