Inspectarea Curții de Conturi la Primăria Constanța
Curtea de Conturi, prin Camera de Conturi Constanța, a realizat o misiune de audit ad-hoc de conformitate la Unitatea Administrativ-Teritorială (UAT) Municipiul Constanța. Auditul s-a concentrat pe respectarea prevederilor legale referitoare la impozitarea, administrarea și înstrăinarea unor terenuri din domeniul privat, situate în cartierul Tomis III, asociate construcțiilor provizorii unde sunt amplasate standurile 1, 4 și 6, precum și terenurile din perimetrul exterior aferente acestora.
Verificările au avut loc pentru perioada 2023 – 2024, cu scopul de a evalua respectarea de către Primărie a normelor legale relevante. Auditul a vizat trei spații comerciale (nr. 1, 4 și 6) din Complexul Tomis III, care nu mai fac parte din domeniul privat al Municipiului, fiind vândute în anul 2010 unei societăți comerciale, prin contracte autentificate la notar. Vânzarea a fost realizată prin negociere directă de către fosta Regie Autonomă Exploatarea Domeniului Public și Privat Constanța, în baza unui mandat special oferit de Consiliul Local, conform Hotărârii nr. 296/2009.
La momentul vânzării, construcțiile erau proprietatea RAEDPP, edificate în baza Autorizației de construire nr. 1972/22.11.1994, emisă de Primăria Constanța pe numele RAEDPP și recepționate cu Procesul-verbal de recepție nr. 181/1997.
De asemenea, au fost verificate legalitatea emiterii de către UAT Municipiul Constanța a unor autorizații de funcționare pentru desfășurarea de activități economice temporare, respectiv comerț de întâmpinare – miniexpoziție, pe terenurile din perimetrul exterior aferente Spațiilor comerciale nr. 1 și nr. 6. Aceste autorizații, nr. 92/25.01.2023 și nr. 70/13.01.2023, au fost emise conform Regulamentelor privind organizarea și desfășurarea activităților comerciale și a serviciilor de piață în municipiul Constanța, aprobate prin Hotărârile Consiliului Local Municipal (HCLM) nr. 427/28.12.2017 și nr. 296/29.06.2023, elaborate conform Legii nr. 24/2000.
În urma auditului, s-a constatat că titularii autorizațiilor au achitat toate taxele necesare pentru desfășurarea activităților comerciale temporare și taxele de utilizare temporară a locurilor publice, conform HCLM nr. 614/2022 și HCLM nr. 339/2023. Auditorii au concluzionat că atât vânzările din 2010, cât și activitățile comerciale actuale s-au desfășurat legal, iar bunurile sunt impozitate ca proprietăți private ale agenților economici.