Furnizorii de energie sancționați de ANPC: nereguli dezvăluite!
În perioada 17.04.2025 – 16.06.2025, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfășurat la nivel național o tematică de control cu scopul de a verifica respectarea legislației în domeniul furnizării energiei electrice către consumatorii casnici, înainte de eliminarea schemei de plafonare a prețurilor.
Au fost controlați 116 operatori economici, inclusiv 431 de contracte emise de aceștia, iar nereguli au fost identificate la 20 dintre companii. Ca urmare a abaterilor constatate, ANPC a aplicat următoarele sancțiuni:
- 24 amenzi contravenţionale în valoare de peste 370.000 de lei
- 10 avertismente
- Măsura remedierii deficiențelor constatate pentru 12 operatori economici
Cele mai importante abateri de la legislația în domeniu au fost:
- Lipsa sau completarea incorectă a ofertelor prezentate consumatorilor
- Lipsa prețului final cu toate taxele incluse în contractele cu consumatorii
- Emiterea facturilor de consum și de report cu întârziere
- Emiterea cu întârziere a facturilor pentru energia consumată din rețea și pentru cea produsă/injectată în rețea în cazul contractelor cu prosumatori
- Lipsa menționării în contracte a unor informații esențiale, cum ar fi perioada de facturare, opțiunile privind modul de transmitere al facturilor, durata contractului, și condițiile de reînnoire/prelungire/încetarea prestării serviciilor
- Existența unor clauze abuzive în contracte, referitoare la obligativitatea consumatorului de a nu permite accesul la contor a persoanelor neautorizate, în condițiile în care dispozitivele erau amplasate pe domeniul public
- Nefişarea pe site a tuturor informațiilor necesare desfășurării activității operatorului economic, inclusiv a informărilor cu privire la soluționarea alternativă a litigiilor (SAL)