Transparența în acțiune: Reguli esențiale pentru privilegiile demnitarilor români
Membrii Guvernului, șeful Cancelariei prim-ministrului, secretarul general, secretarii generali adjuncți, secretarii și subsecretarii de stat, precum și consilierii de stat sunt obligați să se înscrie în Registrul Unic al Transparenței Intereselor, conform unei legi promulgate de președintele interimar Ilie Bolojan. Demnitarilor le este interzis să solicite sau să accepte cadouri din partea persoanelor cu care colaborează în exercitarea mandatului. Această reglementare completează ordonanța de urgență a Guvernului 57/2019, adăugând un capitol referitor la normele de etică și conduită pentru personalul din administrația publică centrală.
Dispozițiile legii se aplică membrilor Guvernului, șefului Cancelariei Prim-Ministrului, secretarului general, secretarilor generali adjuncți, secretarilor și subsecretarilor de stat, precum și consilierilor de stat în raporturile dintre aceștia și persoane fizice sau juridice, în legătură cu exercitarea mandatului. Scopul reglementării este de a stabili reguli pentru o conduită etică și profesională integră, precum și mecanisme pentru implementarea acestora.
Obiectivele normelor incluse în actul normativ sunt următoarele:
- Asigurarea imparțialității în exercitarea mandatului prin evitarea influențării deciziilor de interese personale;
- Definirea unor concepte specifice și stabilirea unui cadru juridic pentru o conduită demnă și responsabilă;
- Stabilirea unor reguli privind cadourile și transparența intereselor financiare;
- Asigurarea unui cadru transparent de relaționare cu terți care ar putea influența procesul decizional.
Institutul Național de Administrație va organiza cursuri de formare pe teme de etică și conduită pentru persoanele vizate de reglementare. Conform legii, miniștrilor și altor funcționari publici le este interzis să solicite sau să accepte cadouri de la persoane care:
- Au raporturi juridice contractuale cu instituția din care fac parte;
- Au cereri în curs de soluționare ce implică instituția;
- Vor să promoveze un proiect de act administrativ ce intră în competența instituției;
- Participă la proceduri de atribuire de contracte publice sau concesiuni.
Cadourile sunt definite ca orice bun mobil sau imobil, beneficiu sau serviciu oferit gratuit demnitarilor, inclusiv bani, aur, titluri de valoare, călătorii și alte servicii. Excepțiile permit acceptarea cadourilor cu o valoare individuală de până la 100 euro, fără a depăși 300 de euro anual de la aceeași persoană, reduceri oferite publicului, împrumuturi de la instituții financiare, acoperirea costurilor participării la evenimente oficiale și bunuri primite în cadrul activităților oficiale.
Cadourile interzise trebuie restituite în termen de 30 de zile. Demnitarii pot decide să nu participe la procesul decizional privind un proiect de act normativ, cu notificarea prim-ministrului. Lista abținerilor va fi publicată pe site-ul instituției respective.
Persoanele cu funcții de demnitate publică trebuie să se înregistreze în Registrul Unic al Transparenței Intereselor (RUTI) și să publice întâlnirile oficiale cu persoane externe, inclusiv numele participanților, data, locul și scopul întâlnirii, în termen de cinci zile lucrătoare. Excepțiile de la publicare includ întâlnirile ce vizează drepturile persoanelor la servicii publice, reprezentarea în procese administrative sau diplomatice, și comunicările referitoare la condițiile de muncă.
Persoanele cu rang de demnitar din autoritățile administrative autonome, prefecții și subprefecții pot solicita înregistrarea în RUTI și publicarea întâlnirilor oficiale. De asemenea, Institutul Național de Administrație va organiza cursuri pe teme de etică și conduită profesională.