Billa sancționată pentru promovare înșelătoare în Bulgaria
Billa Bulgaria, parte a grupului german REWE, a fost amendată cu peste 200.000 de euro pentru publicitate înșelătoare. Lanțul de magazine a primit o amendă de 405.936 leva (207.560 euro) de la Comisia pentru Protecția Concurenței (CPC) din Bulgaria.
O anchetă a CPC a relevat că Billa a promovat o marcă de ulei alimentar ca fiind ulei de măsline extravirgin, deși acesta conține doar 20% ulei de măsline, restul fiind ulei de floarea soarelui. În diverse reclame televizate și radio, produsul, denumit “Ulei de măsline extravirgin Basso Blend 20%”, a fost promovat pur și simplu ca “Ulei de măsline extravirgin Basso Blend”, în timp ce alte materiale promoționale menționau denumirea completă.
Comisia a constatat că mesajele publicitare puneau accent pe conținutul de ulei de măsline, sugerând origine și calitate superioare, deși acesta reprezenta doar 20% din compoziție, fără a menționa ingredientul principal – uleiul de floarea-soarelui (80%). CPC a subliniat că prezentarea produsului, fără precizarea clară că este un amestec de uleiuri predominant din ulei de floarea-soarelui, este înșelătoare și poate influența comportamentul economic al consumatorilor.
Autoritatea a declarat că informațiile esențiale despre compoziția produsului au fost omise în mod conștient, iar mesajele publicitare utilizate sunt inexacte și de natură incorectă. La stabilirea amenzii, CPC a ținut cont de durata scurtă a campaniei și de cooperarea oferită de Billa Bulgaria pe parcursul anchetei.
Comisia a precizat că amenda are și scopul de a preveni comportamente similare din partea altor companii. Billa a intrat pe piața bulgară în 2000, fiind primul retailer internațional care și-a deschis subsidiară în țara vecină. În prezent, lanțul de supermarketuri include 160 de magazine în 50 de orașe. Billa a fost activă și în România până în 2015, când rețeaua locală de magazine a fost preluată de Carrefour de la proprietarul german REWE.