Moștenitorii lui Diego Maradona înving în disputa pentru drepturile asupra mărcii, în fața surorilor sale
Diego Maradona, legenda fotbalului argentinian, a impresionat lumea cu realizările sale, conducând Argentina spre victorie la Cupa Mondială din 1986 și fiind desemnat Jucătorul FIFA al secolului XX. În afara terenului, viața sa a fost marcată de lupte personale, inclusiv dependența de cocaină, iar moartea sa în 2020, la vârsta de 60 de ani, a adus confuzie în jurul moștenirii sale.
Recent, copiii lui Maradona au câștigat o dispută juridică împotriva surorilor sale, Lili și Rita, privind drepturile de utilizare a numelui lui Maradona în scopuri comerciale. Disputa a fost inițiată de Sanjay Wadhwani, un investitor britanic care s-a autodescris drept un „superfan Maradona”. Wadhwani a anunțat planuri de utilizare a numelui lui Maradona pentru produse de consum, inclusiv băuturi, alimente, îmbrăcăminte și jocuri, precum și pentru crearea unei fundații caritabile pentru a menține vie moștenirea fotbalistului.
Wadhwani a solicitat Oficiului pentru Proprietate Intelectuală (IPO) înregistrarea mărcii pentru numele lui Maradona și semnătura sa, însoțită de „10”, numărul său iconic de pe tricou. Investitorul a declarat că surorile lui Maradona au dreptul legal asupra numelui, susținând că Maradona și-ar fi dezmoștenit copiii.
Cererea de înregistrare a mărcii a fost contestată de cinci dintre copiii lui Maradona: Diego Maradona Sinagra, Dalma Maradona Villafañe, Dinorah Maradona Villafañe, Diego Maradona Ojeda și Jana Maradona. Teresa Perks de la IPO a decis în favoarea copiilor, afirmând că „dovezile stabilesc că [copiii] sunt succesorii celebrului jucător de fotbal decedat Diego Armando Maradona”.
Rose Gilroy, avocat specializat în mărci comerciale, care i-a reprezentat pe copii, a descris hotărârea ca fiind una „crucială”. Ea a menționat că cererea era legată de Sattvica SA, o companie argentiniană, și că un acord presupus cu aceasta a fost declarat „nul și neavenit” în Argentina, din cauza problemelor de sănătate mintală ale lui Maradona la momentul semnării.
Gilroy a adăugat că cererea de înregistrare a mărcii în Regatul Unit a fost depusă cu „rea-credință”, în încercarea de a „însuși ilegal moștenirea lui Maradona”. Hotărârea a fost o surpriză pentru Wadhwani, care a declarat că nu era la curent cu audierea până când a fost contactat, și a anunțat că va depune apel împotriva hotărârii.
Wadhwani, care a colaborat anterior cu personalități precum David Beckham și Robbie Williams, a explicat că scopul său era să folosească mărcile comerciale pentru a construi o fundație caritabilă dedicată moștenirii lui Diego. El a afirmat că a plătit sute de mii de lire sterline Ritei Maradona și că acordul includea primirea ultimelor tricouri de fotbal semnate de Maradona, vândute la prețuri de aproximativ 2000 de lire sterline fiecare.
Wadhwani a concluzionat că a acționat întotdeauna cu bună-credință și s-a arătat bucuros că moștenitorii își asumă acum responsabilitatea pentru mărci.