Avansul surprinzător al pieței auto din iulie
Piața auto din luna iulie a înregistrat un vârf al vânzărilor, generând surprize chiar și în rândul companiilor din acest sector. APIA a publicat noi cifre detaliate și a avertizat că „nu trebuie să ne lăsăm înșelați de această revenire temporară”.
Datele APIA confirmă că înmatriculările au atins valori fără precedent în ultimul an, cu un avans de 26,2% față de iulie 2024, ajungând la un volum de 16.276 de unități înmatriculate. Cele mai consistente evoluții au fost înregistrate de Dacia, cu o creștere de 41,2% (5.106 autoturisme), Toyota, cu un plus de 48,5% (1.757 autoturisme), Skoda, care a dublat înmatriculările (1.259 unități), și Renault, cu o creștere de 42% (976 unități).
Cu toate acestea, APIA a subliniat că piața auto din România rămâne în declin pronunțat, cu o scădere de 15,3% pe întreaga piață, totalizând 80.615 autoturisme înmatriculate. Cele mai drastice pierderi au fost înregistrate de Dacia (-23,4%), Hyundai (-23,3%) și Renault (-19,3%). Cele mai vândute trei automobile din România, Dacia Logan, Duster și Sandero, au fiecare scăderi între 17,7% și 27,1%.
Critica APIA asupra autorităților
„Datele din luna iulie aduc, într-adevăr, o ușoară gură de aer pentru piața auto, însă nu trebuie să ne lăsăm înșelați de această revenire temporară. Creșterea înmatriculărilor de autoturisme noi cu peste +26% față de iulie 2024 este încurajatoare, dar, privită în contextul întregului an, piața rămâne în scădere accentuată — cu un recul de -15,3% după primele șapte luni. Cu alte cuvinte, iulie este doar o excepție într-o evoluție generală descendentă,” a transmis Dan Vardie, președintele APIA.
Acesta a avertizat că scăderea de 17,8% a segmentului pur electric „ar trebui să fie un semnal de alarmă, mai ales în contextul în care România se află deja în zona de coadă a clasamentelor europene la electromobilitate”. Vardie a subliniat că principalele cauze ale acestor tulburări ale vânzărilor sunt suspendarea și întârzierile Programului Rabla 2025, care au generat blocaje majore în comportamentul de achiziție al consumatorilor și au destabilizat întregul lanț valoric din industrie.
Cota de piață pe motorizare
Segmentele electrificate, adică BEV și cele hibride, au avut evoluții diferite. Pe segmentul BEV, lipsa subvențiilor a frânat vânzările, în timp ce restul de motorizări s-au bucurat de interes din partea cumpărătorilor. Segmentul electrificat a urcat la 54% din totalul pieței de autoturisme, cu motorizările pe benzină înregistrând o creștere de 15,5% (39% din piață) și motorizările pe motorină având o scădere de 7,2% (7% din piață). Autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid au înregistrat o creștere de 29%, ajungând la o pondere de 23,5% din totalul pieței.
Cele mai vândute mașini electrificate
În primele șapte luni ale anului 2025, cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring (1.160 unități, -46,5% față de 2024), Tesla Model 3 (221 unități) și Tesla Model Y (197 unități). În ceea ce privește autoturismele Plug-In, top 3 este format din Ford Kuga (368 unități, +15%), Toyota RAV4 (296 unități) și Volkswagen Tiguan (274 unități).
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc Toyota Corolla (2.288 unități, +6,7%), urmată de Dacia Duster (2.003 unități) și Toyota Yaris Cross (1.448 unități). Autoturismele mild hybrid au pe primul loc Dacia Duster (4.128 unități), urmată de Hyundai Tucson (1.138 unități) și Suzuki S-Cross (973 unități).