Reducerea la jumătate a tichetului Rabla pentru mașinile electrice
Ministerul Mediului, împreună cu reprezentanții Guvernului României, discută despre reluarea Programului Rabla pentru persoane fizice. Diana Buzoianu, ministrul Mediului, a anunțat că valoarea tichetului pentru achiziția unui vehicul complet electric va fi redusă semnificativ. Surse au confirmat că suma convenită de Guvernul Bolojan pentru acest an este de aproximativ 3.500 de euro, ceea ce reprezintă mai puțin de jumătate din valoarea stabilită anterior.
Bugetul aprobat de noul guvern este de 200 de milioane de lei exclusiv pentru persoane fizice, ceea ce va influența negativ achizițiile de mașini electrice. Comparativ, guvernul Ciolacu a oferit o sumă mai mare în 2024, care a dus la o scădere semnificativă a pieței de vehicule electrice. De asemenea, sesiunile pentru unitățile administrativ-teritoriale (UAT-uri) și pentru persoanele juridice, cu un buget de 670 de milioane de lei, vor fi anulate sau amânate pentru anul următor.
Ministerul Mediului speră că această reducere va permite achiziția de mai multe mașini, deși se estimează că majoritatea celor care intenționau să cumpere un autoturism electric vor renunța, din cauza lipsei unui discount considerabil din partea companiilor auto.
Sesiunea pentru persoane fizice este planificată să înceapă în zilele următoare, cu scopul de a respecta calendarul legal de consultare, pentru a demara pe 1 septembrie. Totuși, termenul nu este garantat, având în vedere dependența de anunțul privind pachetul al doilea de măsuri fiscale.
Paradoxal, Guvernul Bolojan a menținut valoarea tichetelor Rabla pentru mașinile cu combustie la aproximativ 2.000 de euro și pentru cele hibride la 2.500 de euro, ceea ce va stimula vânzările de mașini cu emisii poluante în detrimentul celor cu emisii zero.
Estimările arată că fondurile alocate vor permite achiziția a circa 10-11 mii de autoturisme, față de peste 30.000 de autoturisme electrice prevăzute inițial. Reducerea drastică a bugetului va avea un impact major asupra industriei auto, care se baza pe Programul Rabla pentru a compensa scăderile din 2024. Uzinele Dacia și Ford aveau planuri ambițioase pentru 2025, inclusiv vânzările susținute de acest program.
Mulți dealeri au investit în stocuri mari pentru a livra rapid mașinile care ar fi urmat să fie comandate prin Rabla, iar această decizie a guvernului va afecta semnificativ piața auto.