Hotelurile din Bulgaria ating noi culmi ale profitului
Sezonul turistic estival din 2025 a început cu un număr record de înnoptări pentru hotelierii bulgari, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS) de la Sofia. Veniturile realizate în luna iunie au crescut semnificativ față de aceeași lună din 2024, având o creștere de 26%. Din suma totală înregistrată în iunie 2025, 243,1 milioane de leva provin de la turiști străini, iar 97,6 milioane de leva de la cetățeni bulgari.
Industria hotelieră a început anul cu un sezon de schi puternic și venituri record, tendința continuând și în sezonul estival. Creșterea prețurilor pentru cazare a fost un factor important, cu tot mai multe oferte care includ doar micul dejun sau mic dejun și cină, deoarece unii jucători din industrie au renunțat la sistemul all-inclusive din cauza creșterii prețurilor la alimente. De asemenea, cota de TVA restabilită la 20%, intrată în vigoare la 1 ianuarie 2025, a contribuit la creșterea prețurilor, după ce în anii anteriori industria a beneficiat de o cotă redusă de 9% pentru a se redresa după pandemia de Covid-19.
Numărul total de înnoptări din iunie a fost de 3,8 milioane, cu 8,4% mai mult decât în aceeași lună a anului precedent. Dintre acestea, cetățenii străini au realizat 2,6 milioane de înnoptări, iar bulgarii 1,2 milioane. 79,1% din înnoptările străinilor și 45,9% din cele ale bulgarilor au avut loc în unități de cazare de 4 și 5 stele. În unitățile de cazare de 3 stele au fost înregistrate 14,3% din înnoptările străinilor și 23,4% din cele ale bulgarilor, în timp ce unitățile de 1 și 2 stele au reprezentat 6,6% și, respectiv, 30,7%.
În ciuda veniturilor record, gradul total de ocupare a paturilor este sub 50%. În iunie, gradul de ocupare a fost de aproximativ 40%, în creștere cu 0,8 puncte procentuale față de anul precedent. Rezultatul a fost obținut de 3.369 de unități cu 10 sau mai multe paturi, inclusiv hoteluri, moteluri, campinguri și cabane. Comparativ cu aceeași lună a anului trecut, numărul locurilor de cazare a crescut cu 2,2%, iar numărul de paturi cu 3,6%. Cel mai mare grad de ocupare se înregistrează în unitățile de 4 și 5 stele, cu 51,6%, urmate de cele de 3 stele, cu 32,2%, iar unitățile de 1 și 2 stele se află pe ultimele locuri, cu 21,3%.
Piețele tradițional puternice pentru Bulgaria includ Macedonia de Nord, România, Germania și Regatul Unit, cu o creștere raportată în ultima dintre acestea. De asemenea, s-a observat o îmbunătățire a vizitelor turiștilor israelieni. Interesul pentru destinațiile bulgărești este foarte mare, iar schimbările climatice atrag grupuri mari de turiști familiarizați cu oferta turistică a Bulgariei.
Înainte de începerea sezonului estival, s-a estimat că o creștere a turismului va proveni în principal din piețele tradiționale, iar piața israeliană revine ca un segment semnificativ pentru sezonul estival.