Pacienții pot semnala abuzurile în transferurile de la spitalele de stat la cele private
Începând cu 1 septembrie, pacienții vor avea posibilitatea de a raporta cazurile în care au fost redirecționați abuziv către cabinete private, în loc să primească tratament în spitalele publice. Sesizările vor putea fi efectuate printr-un formular online disponibil pe site-ul Ministerului Sănătății, care va solicita informații precum: spitalul unde a avut loc incidentul, medicul implicat, cabinetul privat indicat și costurile impuse pacientului.
Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a anunțat că aceste sesizări vor fi analizate printr-un control comun al Ministerului Sănătății și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), asigurându-se că fiecare caz va fi verificat și sancționat corespunzător. „Sistemul medical funcționează mai bine printr-o colaborare deschisă între pacienți și medici. În România, un adevăr simplu trebuie cunoscut de toată lumea: spitalul public are obligația de a trata pacienții”, a declarat ministrul.
Acesta a subliniat că s-au primit numeroase semnale referitoare la pacienți care au fost informați că „nu mai sunt locuri”, că „s-a terminat plafonul” sau că diverse echipamente nu funcționează, fiind astfel trimiși la cabinete private unde trebuie să plătească pentru servicii care ar fi trebuit să fie gratuite. „Această practică este inacceptabilă și nedemnă”, a adăugat Rogobete.
Ministrul a reafirmat că activitatea medicală în sectorul privat trebuie să se desfășoare în paralel cu cea din spitalele publice, fără a afecta pacienții. De asemenea, el a menționat că nu generalizează, recunoscând eforturile personalului din spitalele de stat care contribuie la menținerea sistemului, dar a subliniat că există și excepții care trebuie corectate.
„Pacientul are dreptul să aleagă liber unde dorește să se trateze – public sau privat. Este inacceptabil ca el să fie redirecționat intenționat de personalul din spitalele publice, sub pretexte false”, a afirmat ministrul. Rogobete a declarat că, din 1 septembrie, formularul pentru raportarea acestor situații va fi disponibil pe site-ul Ministerului Sănătății.
El a subliniat importanța de a respecta pacienții, afirmând că aceștia merită tratament corect, demnitate și grijă, nu umilință și presiuni financiare. „Îmi asum alături de echipa mea această schimbare, oricât de greu ar fi și oricâtă rezistență ar exista”, a conchis ministrul Sănătății.
În plus, ministrul a implementat o inițiativă similară începând cu 14 iulie, prin care pacienții internați în spitalele de stat pot sesiza problemele legate de mâncarea oferită, tot printr-un formular online disponibil pe site-ul Ministerului Sănătății.