Cresterea alarmantă a furturilor auto: Tehnici și inovații utilizate de infractori pentru a pătrunde în cele mai moderne vehicule
Recenta creștere a numărului de mașini furate subliniază faptul că lupta dintre producătorii auto și hoți este departe de a se fi terminat, în ciuda noilor tehnologii de securitate care au făcut ca vechile metode de spargere a mașinilor să nu mai fie eficiente. Hoții continuă să se adapteze și să găsească noi vulnerabilități apărute în urma modernizării vehiculelor, de care pot profita. Mașinile moderne sunt adesea numite „calculatoare pe roți”, iar progresul tehnologic aduce atât beneficii, cât și slăbiciuni pe care producătorii nu le-au eliminat la timp.
Una dintre metodele utilizate este „atacul prin releu”, care a devenit din ce în ce mai comun în Marea Britanie începând cu 2016, odată cu introducerea sistemului de pornire a mașinilor fără cheie. Hoții se apropie de casa proprietarului cu un dispozitiv capabil să detecteze și să capteze semnalul transmis de cheia de proximitate. Semnalul captat este apoi transmis unui complice aflat aproape de mașină, care utilizează un alt dispozitiv similar. Această metodă le permite hoților să fure mașina fără a fi nevoie să o spargă sau să fure cheia originală. Producătorii auto au implementat măsuri de securitate menite să prevină astfel de furturi.
Cu toate acestea, hoții au dezvoltat o nouă metodă de furt, introducând un dispozitiv direct în componentele electronice ale mașinii, păcălind astfel sistemul care se activează ca și cum ar fi fost utilizată o cheie smart. Poliția din portul Felixstowe, cel mai mare port de containere din Marea Britanie, a confiscat mai multe mașini furate folosind această metodă, inclusiv un caz în care un dispozitiv a fost introdus în farul din spate al vehiculului. Aceste kituri pot fi achiziționate cu ușurință pe internet, existând chiar și videoclipuri pe YouTube care explică utilizarea lor. Majoritatea furturilor sunt comise de grupuri de crimă organizată care investesc sume considerabile pentru astfel de echipamente.
O provocare majoră pentru producătorii auto este viteza cu care infractorii se adaptează la noile măsuri de securitate. Perioada de proiectare și fabricare a unei mașini este destul de lungă, iar odată ce hoții descoperă o metodă de infiltrare, pot continua să o folosească ani de zile fără a face modificări. Un alt aspect problematic este reprezentat de costuri. Producătorii de mașini de lux investesc semnificativ pentru a remedia vulnerabilitățile vehiculelor scumpe, temându-se că o serie de furturi le-ar putea afecta reputația. În schimb, pentru mașinile din segmentul de mijloc, concurența de prețuri este mai acerbă, iar șoferii sunt mai puțin dispuși să blameze producătorul în cazul furturilor.
În plus, hoții și-au adaptat metodele și în cazul telefoanelor mobile. Introducerea blocării biometrice și a recunoașterii faciale a complicat furtul telefoanelor. Astfel, hoții au început să fure telefoanele direct din mâinile proprietarilor, având astfel avantajul de a dezactiva sistemele de securitate și de localizare înainte ca victima să poată raporta furtul. Producătorii de smartphone-uri au dezvoltat măsuri de protecție, cum ar fi camerele cu senzori de mișcare, dar eficiența acestora depinde și de activarea funcțiilor de securitate de către utilizatori. Când metodele hoților eșuează, telefoanele sunt adesea vândute pentru piese de schimb.
Unii politicieni au sugerat că marii producători de smartphone-uri ar putea implementa un mecanism de oprire de urgență a dispozitivului în caz de furt, ceea ce ar putea afecta „modelul de business” al hoților de telefoane. Totuși, implementarea unui astfel de mecanism ar putea fi complicată, deoarece ar putea fi exploatat de cei care revând telefoanele, creând un context în care vânzătorii ar putea solicita bani suplimentari pentru a nu dezactiva dispozitivul. Aceasta face ca problema furturilor să fie una complexă, fără un motiv suficient de puternic pentru a fi rezolvată.