China impune noi taxe pentru automobilele de lux ale europenilor
Mașinile de lux vândute pe piața din China vor datora o taxă de 10% dacă prețul depășește pragul de 900.000 de yuani. Deși taxa nu este nouă, pragul de preț de la care se aplică a fost redus, ceea ce va afecta o mare parte din modelele de lux europene. Ministerul de Finanțe din China a anunțat modificarea plafoanelor de preț cu doar 48 de ore înainte de intrarea în vigoare a noilor reglementări.
Producătorii europeni de mașini de lux, care domină în continuare acest segment, vor simți impactul acestei măsuri, în contextul în care pe piață au apărut din ce în ce mai multe mărci chinezești cu produse de lux. Mărcile Audi, Mercedes, BMW, Range Rover și Porsche au modele în zona de preț afectată de noua taxă, având prețuri între 115.000 de euro și 166.000 de euro, cât era pragul anterior.
Autoritățile chineze au declarat că scopul reducerii pragului minim este „consumul rațional”, având ca obiectiv o încercare de a opri vânzările de produse extravagante. Există speculații că această măsură ar putea reprezenta o formă de represalii pentru tarifele europene majorate.
Anunțul privind noile măsuri a generat o creștere temporară a cererii pentru vehiculele de lux, însă timpul scurt oferit între anunț și data de intrare în vigoare a limitat reacția consumatorilor. Reprezentanții companiilor auto din Europa au declarat că, deocamdată, vor susține taxa pentru a nu majora prețurile, dar pe termen lung este de așteptat să fie efectuate ajustări de prețuri.
Mărcile premium Audi, BMW și Mercedes au suficiente modele cu prețuri sub noul prag, ceea ce le va permite să compenseze pierderile prin vânzări în segmente mai accesibile. Totuși, mașinile de lux precum Ferrari sau Rolls Royce, care nu au modele ieftine, vor continua să plătească taxa de lux pe vehiculele din gamă.
Mercedes-Benz va fi cel mai afectat, având o cotă de piață semnificativă în segmentul vizat de modificările taxelor și reprezentând jumătate din vânzările de mașini de peste un milion de yuani (peste 120.000 de euro), conform declarațiilor lui Harald Wilhelm, director financiar al companiei.
Taxa de lux a fost introdusă în China acum aproximativ 10 ani, nefiind aplicată doar vehiculelor, ci și altor produse precum iahturi, ceasuri de lux și articole de golf. Producătorii auto din Europa se confruntă oricum cu o perioadă dificilă, marcată de scăderi ale vânzărilor, în contextul creșterii vânzărilor de mărci locale care oferă automobile tot mai bine echipate tehnologic. În ultimul an, mărcile germane prezente pe piața din China au înregistrat scăderi de două cifre, ducând vânzările la un nivel mai scăzut decât cel din 2024, când deja se observau declinuri semnificative.