Regula inedită ce înlocuiește IMCA scoate la iveală o anomalie
Camera Consultanților Fiscali (CCF) a salutat decizia Guvernului de a abroga impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), dar a exprimat surprinderea față de noua propunere a Ministerului Finanțelor (MF). CCF a trimis o adresă către minister în care își exprimă îngrijorările.
„Noua regulă propusă de MF taxează suplimentar toate societățile din România care fac parte dintr-un grup național sau internațional, nu pentru lipsa profitabilității, ci pentru simplul fapt că derulează operațiuni economice și financiare în cadrul grupului, inclusiv de finanțare. Este ca și cum printr-un instrument fiscal “original” intervenim și facem imposibilă funcționarea normală a celui mai utilizat model de business din întreaga lume. Acest lucru contravine nu doar regulilor și principiilor consacrate ale UE și OCDE, ci și altor tratate internaționale la care România este parte, inclusiv Tratatul de aderare la UE”, a declarat Doru Dudaș, președintele Comitetului fiscal al CCF.
Analiza acestor măsuri relevă o situație neobișnuită, având în vedere că propunerea nu se aliniază cu doctrina politică a partidelor din coaliție:
- Perspectiva liberală: Măsurile blochează dezvoltarea economică și descurajează investițiile, fiind în contradicție cu principiile liberale susținute de PNL.
- Perspectiva social-democrată: Propunerile penalizează uniform investitorii români și străini care își îndeplinesc obligațiile fiscale, contrar doctrinei PSD.
- Perspectiva echilibrului economic: Măsurile nu susțin dezvoltarea economică, principiu fundamental pentru UDMR.
- Perspectiva echității sociale: Propunerile nu respectă criteriile unei măsuri echitabile, valori centrale pentru USR.
În nota de fundamentare a propunerii se menționează un procent de 3% care ar fi folosit în SUA în cadrul BEAT (base erosion anti-abuse tax). CCF a subliniat că orice comparație este gratuită și nefundamentată, având în vedere că plafonul BEAT se calculează pe baza întregii baze de cheltuieli deductibile ale unei companii, nu doar a celor de aceeași natură, așa cum prevede proiectul propus.
„Propunerea Ministerului Finanțelor modifică radical formula de calcul, dar păstrează în mod artificial procentul de 3% din modelul american”, a declarat Adrian Luca, prim-vicepreședinte în Consiliul superior al CCF.
De asemenea, în cazul plafonului de 3% aplicat în Polonia pentru profituri transferate, formula de calcul ia în considerare întreaga masă de cheltuieli deductibile, aplicându-se doar pentru tranzacții cu parteneri nerezidenți din jurisdicții fiscale necooperante, nu pentru toate tranzacțiile cu afiliați.
Propunerea Ministerului Finanțelor nu preia nici mecanismul american și nici pe cel polonez, ci doar procentul de 3%, aplicat după o altă formulă de calcul și într-un scop diferit, având efecte economice negative pentru România.
Propunerea ar putea genera efecte impredictibile și ignoră diferențele între sectoarele de activitate, crescând semnificativ sarcina fiscală pentru companii, în special pentru cele cu modele de business integrate, ajungând în unele cazuri aproape de 50%.
Investitorii străini se confruntă cu o situație contradictorie: dacă nu aduc documente, pot deduce cheltuielile nesemnificative, dar dacă aduc finanțare de la grupul lor, nu pot deduce nimic. Aceasta penalizează investitorii pentru simplul fapt că fac parte dintr-un grup.
Propunerea riscă să respingă modelele de business integrate utilizate pe scară largă în economia europeană și globală, limitând nejustificat utilizarea acestora în România. O companie care demonstrează, prin documente, avantajele împrumutului de la grup ar putea pierde dreptul de a-și deduce costurile de finanțare, afectând competitivitatea externă a companiilor din România.