CFR dezvăluie primul tren modernizat grație PNRR!
CFR Călători a lansat, pe ruta București Nord – Constanța și retur, primul tren format integral din material rulant modernizat în cadrul proiectului de investiții cu fonduri din PNRR. Acest tren promite un impact direct și imediat asupra creșterii nivelului de confort al călătorilor.
Trenul este alcătuit dintr-o locomotivă livrată de S.C. Softronic S.R.L. Craiova și din patru vagoane: două clasa I (unul livrat de S.C. Atelierele CFR Grivița S.A. și al doilea de S.C. Remarul „16 Februarie” S.A. Cluj-Napoca) și două vagoane clasa a II-a (livrate de S.C. Electroputere – VFU S.A. Pașcani, din care unul cu facilități pentru persoanele cu dizabilități și spațiu pentru biciclete/schiuri, și un altul, clasic).
Aceste unități de material rulant modernizat din fonduri PNRR vor forma compunerea a patru trenuri (2 dus/2 retur) cu următorul program:
- Primul tren PNRR – IR 1687 a plecat din București Nord la ora 11:30, sosind în Constanța la ora 13:47.
- Returul – IR 1688, plecare din Constanța la ora 15:25, sosire în București Nord la ora 17:49.
Începând cu 17 aprilie 2025, pe ruta București Nord – Constanța și retur, va circula o pereche suplimentară de trenuri PNRR:
- IR 1685 București Nord (plecare 05:30) – Constanța (sosire 07:47)
- IR 1686 Constanța (plecare 08:20) – București Nord (sosire 10:49)
Aceste patru trenuri PNRR vor circula zilnic pe această rută, inclusiv în Sfintele Sărbători de Paște și în minivacanța de 1 Mai. În funcție de livrarea materialului rulant modernizat prin PNRR de către firmele contractante și de prevederile din Contractul de Servicii Publice încheiat cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), aceste tipuri de locomotive și vagoane finalizate vor fi distribuite preponderent în compunerea trenurilor IC, fără a exclude exploatarea lor și pe trenuri IR, pe alte rute de circulație: Brașov, Arad, Cluj, Iași, Galați, Timișoara, etc.
Caracteristicile tehnice și dotările materialului rulant
Locomotiva livrată de S.C. Softronic S.R.L. Craiova are următoarele specificații:
- Capacitate de 6000 Kw/h
- Echipată cu motor de tracțiune asincron
- Prevăzută cu sistem pentru controlul permanent al vitezei trenului – ETCS nivel 2
- Aptă să circule cu viteza de 160 Km/h, în funcție de calitatea tehnică a infrastructurii feroviare
Vagoanele de clasa I, realizate de S.C. Atelierele CFR Grivița S.A. și S.C. Remarul „16 Februarie” S.A. Cluj-Napoca, sunt echipate cu:
- Sistem de climatizare superior
- Sistem de informare a pasagerilor de tip Infotainment
- Capacitate de 52 de locuri
- Aptă să circule cu viteza de până la 160 Km/h, în funcție de calitatea tehnică a infrastructurii feroviare
Vagoanele de clasa a II-a, realizate de S.C. Electroputere – VFU S.A. Pașcani, dispun de:
- Sistem de climatizare superior
- Sistem de informare a pasagerilor de tip Infotainment
- Capacitate de 64 de locuri pentru vagoanele clasice
- Capacitate de 51 de locuri pentru vagoanele cu specific pentru persoanele cu mobilitate redusă, dotate cu lift special și cabine de toaletă adaptate
Softronic a livrat recent a doua locomotivă modernizată prin PNRR, prima fiind livrată în urmă cu patru zile. Contractul de modernizare a fost semnat la finalul anului 2023, iar fondurile sunt asigurate prin PNRR. Obiectivul este de a readuce în circulație 19 locomotive electrice, produse inițial la Electroputere Craiova, dar adaptate integral la cerințele actuale.
Contractul, în valoare totală de 100 de milioane de euro, a fost atribuit prin achiziție publică în cadrul Programului de modernizare și achiziții de material rulant, finanțat prin PNRR. Softronic SRL este singurul producător de locomotive electrice din estul Europei, iar locomotivele sale circulă pe căile ferate din România, Ungaria, Slovacia și Suedia.