Alstom confirmă dificultăți cu Metrorex
Compania franceză Alstom a recunoscut dificultăți în colaborarea cu Metrorex, subliniind că menține o comunicare constantă cu acesta și cu Autoritatea Feroviară Română pentru a finaliza toate etapele necesare pentru punerea în circulație a trenurilor cu pasageri. Alstom a afirmat că și-a respectat obligațiile contractuale din acordul de mentenanță a flotei de metrou, în ciuda existenței unor facturi restante semnificative pentru servicii deja prestate.
Recent, Metrorex a decis să solicite Alstom executarea garanției de bună execuție pentru trenurile noi de metrou destinate Magistralei 5 Drumul Taberei-Iancului. În replică, Alstom a considerat această acțiune ca fiind una ostilă și greu de înțeles, avertizând că poate transforma proiectul într-unul total nefezabil.
În prezent, Metrorex are 11 trenuri Metropolis în depou, iar al 12-lea este în curs de livrare, cu sosirea estimată pentru luna septembrie 2025. Trenul cu numărul 13 este pregătit pentru inspecția de Recepție Preliminară la fabrică începând cu data de 22 septembrie. Alstom a subliniat angajamentul său de a respecta contractul și de a livra trenuri moderne, în ciuda dificultăților unui proiect industrial complex.
Executarea garanției de bună execuție se referă la valorificarea acesteia de către autoritatea contractantă în cazul în care contractantul nu își îndeplinește obligațiile contractuale. Aceasta acoperă prejudiciile suferite de autoritatea contractantă, inclusiv întârzieri, calitate necorespunzătoare sau rezilierea contractului din motive imputabile executantului.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionuț Cristian Săvoiu, a declarat că discuțiile sunt în derulare și a exprimat încrederea că vor fi găsite soluții. El a subliniat importanța finalizării procedurii de testare a garniturilor de metrou pentru a permite punerea în circulație a trenurilor.
Conducerea Alstom a informat directorii Metrorex despre decizia de a solicita executarea garanției de bună execuție, în contextul în care din totalul de 13 trenuri contractate, 11 au fost deja livrate, iar al 12-lea este în curs de certificare.
Alstom a menționat că o executare a garanției ar fi total neproductivă și ar putea transforma proiectul într-unul nefezabil din punct de vedere financiar și comercial. De asemenea, compania a amintit de o datorie a Metrorex, de peste 240 milioane lei, aferentă unui contract de mentenanță din 2021, pentru care Alstom s-a abținut să solicite executarea plății.
În cazul în care procedura de executare a garanției de bună execuție ar fi finalizată, Alstom ar fi nevoită să execute toate hotărârile judecătorești disponibile și să sisteze discuțiile privind amendarea condițiilor comerciale de mentenanță, ceea ce ar putea duce la perturbarea traficului de metrou în București.
Compania așteaptă un răspuns din partea Metrorex care să clarifice situația favorabil. Alstom a fost atribuită un contract de către Metrorex pentru a furniza un total de până la 30 de trenuri Metropolis pentru noua Magistrală 5, livrate în două tranșe. Valoarea contractului pentru primele 13 trenuri este de peste 100 de milioane euro și poate fi extins cu opțiunea de livrare a încă 17 trenuri, atingând o valoare totală de 240 de milioane euro.
Fiecare tren cu 6 vagoane are 216 locuri și asigură acces special pentru pasagerii cu dizabilități. Trenurile sunt echipate cu tehnologia CBTC pentru a fi compatibile cu cea mai modernă tehnologie de semnalizare din calea de rulare.