Metrorex răspunde acuzațiilor în controversa cu Alstom din Franța
Metrorex a transmis clarificări cu privire la relația sa cu Alstom, după ce a decis să solicite executarea garanției de bună execuție pentru trenurile de metrou livrate pentru Magistrala 5 Drumul Taberei-Iancului. Această decizie a fost considerată de Alstom ca fiind ostilă și greu de înțeles, având potențialul de a transforma proiectul într-unul nefezabil.
Contractul dintre Metrorex și Alstom Transport S.A. Franța, semnat la 2 decembrie 2020, prevede livrarea a 13 trenuri noi de metrou, inclusiv un simulator pentru instruirea personalului, cu o opțiune de suplimentare cu până la 17 trenuri. Trenurile sunt în diferite stadii de punere în funcțiune, iar testele necesare pentru obținerea Agrementului Tehnic Feroviar sunt realizate de Alstom, avizate de Metrorex și Autoritatea Feroviară Română (AFER).
Metrorex a asigurat că face toate demersurile necesare pentru desfășurarea testelor în cele mai bune condiții, punând la dispoziție toate resursele necesare. În ceea ce privește întârzierile la punerea în funcțiune a trenurilor, Metrorex analizează situația și consideră aplicarea măsurilor corespunzătoare, conform cadrului contractual și legal.
Alstom a comunicat că Metrorex are deja 11 trenuri Metropolis în depou, iar al 12-lea este în curs de livrare, cu sosirea estimată pentru luna septembrie 2025. Trenul cu numărul 13 este pregătit pentru inspecția de Recepție Preliminară la fabrică din 22 septembrie. Alstom a subliniat angajamentul său de a respecta contractul și de a livra trenuri moderne, în ciuda dificultăților proiectului.
Metrorex a solicitat executarea garanției de bună execuție, ceea ce Alstom consideră neproductiv și ar putea duce la perturbarea traficului cu metroul în București. De asemenea, este menționată o datorie de peste 240 milioane lei a Metrorex, aferentă unui contract de mentenanță din 2021, pentru care Alstom nu a solicitat executarea plății.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionuț Cristian Săvoiu, a afirmat că se poartă discuții pentru a găsi soluții, subliniind importanța finalizării testării trenurilor pentru a permite circulația acestora.
Metrorex a declarat că este evaluată situația și opțiunile disponibile, respectând obligațiile asumate și confidențialitatea procedurilor în curs. Trenurile contractate au o capacitate totală de 1.200 de pasageri și sunt echipate cu tehnologia CBTC pentru a fi compatibile cu sistemele moderne de semnalizare.