Întârzieri majore pentru electrificarea căii ferate Constanța – Mangalia
Proiectul de electrificare și modernizare a liniei de cale ferată Constanța – Mangalia, estimat la 1,3 miliarde de lei, s-a blocat înainte de a începe. Prima și unica licitație, lansată în primăvara anului trecut, a fost anulată deoarece ofertele depuse depășeau bugetul alocat. Contestată de unul dintre operatorii interesați, contestația a fost respinsă de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor pe 21 ianuarie 2025, lăsând licitația anulată fără reluarea procedurii până în prezent.
CFR SA a declarat că proiectul se află pe lista de priorități în cadrul Programului Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021 – 2030, dar nu sunt clare detaliile privind reluarea electrificării. Pe 19 aprilie 2024, CFR SA a lansat o nouă procedură de licitație publică pentru achiziția serviciilor de proiectare și execuție lucrări, contractul având o valoare estimată de 1.317.813,80 lei, fără TVA. Finanțarea era asigurată din fonduri nerambursabile și de la bugetul de stat.
Termenul inițial pentru depunerea ofertelor a fost stabilit pe 17 iunie, dar a fost prelungit până pe 29 iulie 2024. La începutul lunii august 2024, CFR a anunțat că doar două asocieri de firme s-au arătat interesate: Asocierea Drum Asfalt – Alstom Transport SA și Asocierea IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță. Totuși, procedura a fost anulată pe 5 decembrie 2024, deoarece ofertele depășeau valoarea estimată a contractului, fiind de 1.444.227.272,46 lei și 1.494.400.699,42 lei.
Asocierea IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță a contestat anularea, considerând-o nejustificată, subliniind că Ministerul Transporturilor a confirmat existența fondurilor suplimentare, iar anularea va avea un impact negativ asupra proiectului. Contestatia a fost respinsă de CNSC, care a afirmat că eventualele comunicări nu garantează existența fondurilor. Decizia a fost luată pe 21 ianuarie 2025.
În prezent, proiectul de electrificare pare să fie în stand-by, fără o nouă procedură lansată sau contracte înregistrate. CFR SA a subliniat că, în cadrul Programului investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, se preconizează electrificarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia. Astfel, călătorii vor continua să suporte întârzierile și condițiile precare din majoritatea trenurilor. Conform programului de guvernare 2024 – 2028, toate reședințele de județ din România cu infrastructură feroviară electrificată vor beneficia de trenuri noi și moderne până în 2028, incluzând achiziția a 128 de trenuri electrice noi, 71 de locomotive noi sau modernizate și 139 de vagoane noi.