O mamă română își îndreaptă copiii spre o educație inovatoare în Spania
În ianuarie 2023, Simona și Marius Călinescu au decis să își înscrie cei doi copii, Maria și Sasha, la o școală din Barcelona, în mijlocul anului școlar, când Maria avea 15 ani și Sasha 11. Decizia a fost influențată de dorința Mariei de a studia biologie marină, însă se simțea copleșită de pregătirile pentru Evaluarea Națională din România. Părinții au acționat rapid, contactând școli publice din Barcelona, unde locuiau alți membri ai familiei, și reușind să îi înscrie pe copii în doar trei săptămâni.
Mutarea a fost posibilă datorită convenției între cei doi părinți de a face naveta București-Barcelona, astfel încât copiii să beneficieze de prezența unui părinte constant. La doi ani după această schimbare, Simona Călinescu a discutat despre experiența lor în sistemul educațional din Barcelona și despre diferențele față de cel din România.
Înscriere rapidă și integrare
Înscrierea a avut loc rapid, Simona povestind cum au vizitat trei școli într-o singură zi, iar la prima școală vizitată li s-a confirmat că există locuri disponibile pentru fiecare copil. După aplicarea la Consorțiul pentru Educație din Catalonia, familia a obținut un răspuns pozitiv în doar zece zile, iar pe 6 februarie copiii au început școala în Barcelona.
Maria și Sasha au fost primiți într-o comunitate multiculturală, cu elevi din peste 30 de naționalități. La școala aleasă, de tip concertada, copiii învață despre toate religiile, iar evaluările se fac prin proiecte realizate cu ajutorul profesorilor competenți pe tematicile alese. De exemplu, Sasha a realizat un proiect despre arhitectura lăcașelor de cult și a avut nevoie de ajutorul profesorului de arte.
Stilul de predare și evaluare
Clasele au aproximativ 30 de elevi, dar sunt împărțiți în grupuri mai mici pentru activități. Materiile de științe exacte și sportul sunt predate în limba engleză, iar pentru copiii care nu cunosc spaniola și catalana, școala oferă un program intensiv de învățare a limbilor. Aceștia beneficiază de 3-5 ore pe săptămână de suport de limbă, cu grupuri restrânse, care se reduc pe măsură ce elevii progresează.
Învățarea se axează pe proiecte și activități practice, elevii fiind evaluați prin cercetare și întrebări, nu prin memorare. De asemenea, la muzică, copiii studiază diverse instrumente, iar la sport, practică două sporturi și un stil de dans pe trimestru. Relația profesor-elev este una apropiată, cu tutori care se ocupă de comunicarea constantă cu familiile.
Abordarea diferențelor și libertatea în învățare
Un aspect esențial al sistemului educațional catalan este abordarea diferențelor dintre elevi, oferindu-le planuri individualizate fără comparații. La finalul trimestrului, părinții primesc o fișă de analiză pentru fiecare materie și sunt chemați pentru discuții individuale. Performanța elevilor este încurajată prin activități adaptate abilităților fiecăruia.
Un detaliu important este interdicția totală a telefoanelor în școală, promovând interacțiunea socială. Comunicația între părinți și școală se desfășoară prin e-mail și întâlniri directe cu tutorii. De asemenea, programul zilnic permite copiilor să își rezolve temele în timpul orelor, având o pauză de prânz de 90 de minute.
Rolul familiilor în educație
Părinții sunt organizați într-o Asociație de Familii, gestionând activități extra curriculare și evenimente. Simona Călinescu subliniază importanța libertății în educație: „Un copil are nevoie de libertate. Nu trebuie constrâns doar cu teme, ci lăsat să exploreze, să interacționeze cu lumea.” Mesajul adresat profesorilor din România este să încurajeze creativitatea și să permită elevilor să pună întrebări. De asemenea, părinților le recomandă răbdare în procesul educațional.