Excluziune școlară în România: Date alarmante din studiile OECD
România se confruntă cu una dintre cele mai mari rate de excluziune școlară din spațiul OECD. Conform raportului „Education at a Glance 2025”, 16% dintre copiii cu vârste între 6 și 14 ani nu sunt înscriși la școală. Situația devine și mai îngrijorătoare în rândul adolescenților, unde peste 32% dintre tinerii cu vârste între 15 și 19 ani nu urmează nicio formă de învățământ, dublu față de media statelor membre OECD.
Raportul subliniază că, în medie, în țările OECD, doar 2% dintre copiii cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani nu sunt înscriși în sistemul de învățământ, comparativ cu 16% în România. De asemenea, ponderea este și mai mare în rândul grupurilor de vârstă mai mari, cu 32% dintre tinerii români între 15 și 19 ani neînscriși în educație, față de 16% media în țările OECD.
Raportul menționează, totodată, că România dispune de un sistem profesional puternic, cu 30% dintre tinerii din această grupă de vârstă înscriși în programe profesionale de învățământ secundar superior, față de media de 23% în OECD. Aceste programe oferă elevilor competențele necesare pentru a accesa piața muncii sau pentru a continua studiile superioare. În România, 75% dintre elevii din învățământul secundar superior profesional sunt înscriși în programe care le permit accesul la învățământul superior, cu doar 2 puncte procentuale sub media OECD.