Rețeaua de contrabandă care transforma mașinile avariate din SUA în bijuterii pe patru roți în Europa
O amplă acțiune condusă de Parchetul European (EPPO) și sprijinită de Europol în Germania și Lituania a dus la anihilarea unei organizații de contrabandă cu mașini grav avariate, aduse din SUA în state ale Uniunii Europene. Până acum, zece suspecți, inclusiv capul rețelei criminale, un cetățean lituanian, au fost arestați și 18 audiați. Ancheta a avut loc și în România, alături de alte aproape 20 de țări.
Investigația, în care au fost implicate EPPO, Europol și Eurojust, alături de instituții juridice din zece țări, inclusiv Direcția Națională Anticorupție din România, a implicat aproximativ 1.000 de polițiști, ofițeri fiscali și vamali, care au efectuat aproximativ 200 de percheziții în zece țări. Această acțiune a vizat o vastă organizație criminală activă în introducerea ilegală de mașini grav avariate din Statele Unite în Uniunea Europeană și vânzarea acestora către clienții finali, după reparații superficiale, fraudând în același timp plata taxelor vamale și comițând fraude pe scară largă în privința taxei pe valoarea adăugată (TVA).
Pe lângă prejudiciul bugetar adus unor state europene, această schemă criminală a reprezentat un risc enorm pentru consumatorii europeni, care au cumpărat fără să știe vehicule periculoase la un preț ridicat. În plus, alți 18 suspecți au fost reținuți pentru audieri, toți fiind cetățeni lituanieni. Principalele persoane vizate de naționalitate rusă sunt, de asemenea, investigate, conform Europol.
De unde proveneau mașinile
Organizațiile criminale exploatează piața din SUA pentru mașini avariate în accidente, care sunt adesea vândute de companiile de asigurări din străinătate sau dezmembrate pentru fier vechi. Grupul criminal vizat de ancheta condusă de EPPO a cumpărat cantități uriașe de mașini grav avariate de la companiile de asigurări din SUA la licitații online, pentru a le expedia apoi în Uniunea Europeană. Folosind o rețea de companii false și facturi false pentru a acoperi originea mașinilor, vehiculele respective au ajuns în UE cu istoricul lor comercial ascuns.
Mașinile au ajuns în diferite porturi, printre care Anvers (Belgia), Bremerhaven (Germania), Klaipėda (Lituania) și Rotterdam (Olanda). Pentru a se sustrage unei părți substanțiale de taxe vamale, presupușii infractori au prezentat autorităților vamale facturi false, declarând o valoare mult mai mică decât cea plătită pentru vehicule. După transportul acestora pe uscat în Lituania, mașinile erau reparate în atelierele auto din această țară, dar reparațiile erau superficiale, doar de fațadă, pentru a face mașinile să pară ca noi.
Ulterior, când mașinile erau vândute clienților finali din Germania și din alte țări europene, acestea erau prezentate ca neavând „niciodată un accident” sau „fiind reparate complet și profesional”, chiar și atunci când prezentau daune ascunse – inclusiv airbag-uri lipsă sau alte probleme grave de siguranță. Vehiculele mai puțin valoroase au fost vândute pe piețele din Europa de Est.
Fraudele și prejudiciul economic
În Germania, vehiculele erau vândute de dealeri de mașini care aveau legături cu organizația criminală și care aplicau în mod fraudulos TVA redusă, în cadrul așa-numitei „scheme de impozitare în marjă”. Această prevedere permite revânzătorilor să plătească TVA doar pe marja lor de profit, însă companiile implicate în anchetă au aplicat această dispoziție în mod ilegal, deoarece mașinile au fost importate comercial din SUA și, în unele cazuri, din Canada. Frauda a permis vânzarea mașinilor distruse la un preț mai mic de piață, determinând astfel concurență neloială.
În Lituania, membrii grupării criminale organizate au folosit companii lituaniene pentru a-și spăla profiturile din frauda cu TVA și plăți în numerar de la cumpărătorii de mașini. Ancheta a stabilit că celula lituaniană a organizației a folosit companii din Bulgaria, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Țările de Jos și România pentru a ascunde în mod fraudulos cifra de afaceri reală a comerțului cu mașini de salvare. Numai din Lituania au fost vândute cel puțin 16.500 de mașini pentru o sumă de 144 de milioane de euro.
O schemă cu ramificații internaționale
Investigația a scos la iveală o schemă penală extrem de complexă, cu ramificații în 18 țări. Prejudiciul cauzat de aceste activități infracționale este estimat la cel puțin 31 de milioane de euro sub formă de TVA și taxe vamale neachitate. Au fost blocate sume de până la 26,5 milioane de euro, conturile bancare au fost blocate, iar 116 mașini în valoare de aproximativ 2,3 milioane de euro, precum și 0,5 milioane de euro în numerar și articole de lux au fost confiscate.
Această investigație a avut loc în cadrul unei acțiuni operaționale EMPACT de combatere a grupurilor criminale organizate implicate în fraude în materie de TVA și alte infracțiuni financiare în domeniul importului și comerțului cu mașini grav avariate din țări terțe (cum ar fi SUA) în Uniunea Europeană. Acțiunea operațională EMPACT este condusă de Lituania și susținută și coordonată de Europol, începând cu prima instanță, când Lituania a furnizat informații despre acest nou „modus operandi”.