România implementează un sistem inovator de monitorizare la granițele externe Schengen
Poliţia de Frontieră anunţă că, începând din 12 octombrie 2025, România va operaţionaliza Sistemul de Intrare/Ieşire (EES), un instrument modern de control la frontiera externă a Spaţiului Schengen, alături de celelalte state membre ale Uniunii Europene. Sistemul nu restrânge drepturile de călătorie existente, ci oferă un mecanism mai rapid şi mai sigur de verificare, înlocuind treptat ştampilarea documentelor de călătorie.
EES este un sistem electronic care înregistrează data şi locul de intrare şi ieşire a cetăţenilor ţărilor terţe admişi pentru şederi pe termen scurt, inclusiv cetăţenii Republicii Moldova. De asemenea, sistemul colectează datele alfanumerice şi biometrice (imagine facială şi patru amprente digitale) ale acestor cetăţeni şi calculează durata de şedere autorizată.
Scopul implementării acestui sistem este asigurarea unui control la frontieră mai sigur, mai rapid şi mai eficient, care să reducă timpii de aşteptare şi să contribuie la o mai bună protejare a graniţelor Uniunii Europene.
Etapele implementării EES
EES va fi pus în funcţiune progresiv, începând cu 12 octombrie 2025. România va utiliza sistemul etapizat, iniţial în puncte de trecere selectate, iar extinderea acestuia se va realiza treptat, până la implementarea completă la întreaga frontieră externă, într-un termen de maximum 170 de zile calendaristice. În perioada de tranziție, documentele de călătorie ale persoanelor vizate vor continua să fie ştampilate la intrare şi ieşire, ştampilarea manuală urmând să înceteze odată cu operaţionalizarea completă a sistemului.
Colectarea datelor biometrice
La prima intrare după operaţionalizarea sistemului EES, se vor colecta datele biometrice – fotografia facială şi patru amprente – pentru a crea un dosar individual. În călătoriile următoare, verificarea la frontieră se va efectua pe baza datelor biometrice deja înregistrate, ceea ce va scurta timpul de aşteptare comparativ cu prima înregistrare în sistem. Dacă toate condiţiile legale sunt îndeplinite, intrarea în ţară va fi permisă şi înregistrată electronic, iar poliţistul de frontieră va informa persoana despre durata autorizată a şederii. În caz contrar, refuzul intrării va fi înregistrat în sistem şi comunicat persoanei.
Aplicabilitatea EES
EES se aplică cetăţenilor statelor terţe (care nu fac parte din Uniunea Europeană, cu excepţiile precizate de regulament) care sunt admişi pentru o şedere pe termen scurt (maxim 90 de zile în oricare 180 de zile), inclusiv cetăţenilor Republicii Moldova, precum şi cetăţenilor terţi care sunt membri ai familiei unui cetăţean al Uniunii şi nu deţin un permis de şedere.
Excepții de la prelevarea amprentelor
Copiii sub 12 ani şi persoanele pentru care prelevarea amprentelor este fizic imposibilă sunt exceptaţi de la amprentare. Cetăţenii ţărilor terţe care deţin un document de şedere sau o viză de lungă şedere eliberată de un stat membru al UE, precum şi membrii de familie ai cetăţenilor UE care deţin un permis de şedere, nu intră sub incidenţa EES.
Datele sunt stocate în sistem pentru o perioadă de 3 ani (sau 5 ani în cazul refuzului intrării ori al depăşirii perioadei legale de şedere), cu respectarea strictă a legislaţiei europene privind protecţia datelor. Persoanele vizate au dreptul de acces, rectificare şi ştergere a datelor conform cadrului legal.
În perioada de implementare progresivă a EES, serviciul web de verificare a duratei şederii nu va fi disponibil. Calcularea automată a perioadei de şedere va fi funcţională după operaţionalizarea completă a sistemului.