Academia Navală investește în renovarea navei-școală Mircea
Academia Navală „Mircea cel Bătrân” Constanța, prin Unitatea Militară 02192, a inițiat procedura de achiziție publică pentru servicii de reparații și andocare destinate navei tip velier – Nava Școală Mircea, în cadrul Programului Anual al Achizițiilor Publice pentru anul 2025. Valoarea estimată a contractului este de 5.532.089,70 lei fără TVA (aproximativ 1.112.380,30 euro), iar cu TVA suma estimată ajunge la 6.583.186,75 lei.
Data estimată pentru finalizarea procedurii este 31 iulie 2025. Nava Școală MIRCEA este un simbol al tradiției marinei române și una dintre cele mai longevive nave aflate încă în serviciu activ la nivel internațional. Construită între 1938 și 1939 la celebrul Șantier Naval Blohm & Voss din Hamburg, Germania, Mircea face parte dintr-o serie de cinci veliere-soră construite în aceeași perioadă, alături de „Eagle” (SUA), „Gorch Fock I” și „Gorch Fock II” (Germania) și „Sagres” (Portugalia).
Velierul de clasă A, tip bark, este dotat cu trei arbori, 23 de vele și are o suprafață velică totală de 1.850 de metri pătrați, fiind destinat pregătirii practice a studenților militari. De-a lungul a peste opt decenii, Mircea a efectuat zeci de marșuri de instrucție pe toate mările și oceanele lumii, contribuind esențial la formarea ofițerilor din Forțele Navale Române.
Nava a avut un rol important în diplomația navală, fiind supranumită pe drept „ambasadorul cu vele” al României. După inaugurarea sa oficială în anul 1939, Mircea a traversat momente dificile și perioade de glorie. A fost retrocedată României după cel de-al Doilea Război Mondial, a fost remorcată în condiții extreme în 1965 pentru modernizare în șantierul constructor din Hamburg și a participat, de-a lungul decadelor, la unele dintre cele mai importante regate internaționale, printre care „Tall Ships Challenge”, „Sail Bremerhaven” și „The Liberty Tall Ship Regatta”.
Începând cu anul 2002, după o altă etapă de modernizare la Șantierul Naval din Brăila, Mircea a revenit în serviciu activ și a reprezentat România în numeroase misiuni internaționale. A fost prezentă în porturi precum New York, Boston, Hamilton-Bermuda, Rouen, Brest, Copenhaga, Barcelona, Toulon, Genova, Varna, Sevastopol, Istanbul, Cartagena, Pireu și multe altele.
Necesarul lucrărilor de reparații din 2025 vine în contextul menținerii unei stări tehnice optime a navei, care trebuie să corespundă cerințelor actuale privind siguranța maritimă, standardele de instruire și participarea la evenimente internaționale. Potrivit tradiției navale, reparațiile periodice la o navă de acest tip nu sunt doar operațiuni tehnice, ci un act de conservare a patrimoniului viu al Marinei Române.