Impactul tarifelor americane asupra industriei auto românești
România nu are activități comerciale directe cu SUA, astfel că tarifele majorate impuse de președintele Donald Trump pentru vehiculele și piesele auto importate din Uniunea Europeană nu vor afecta direct industria auto din România. Asociația Constructorilor Auto din România (ACAROM) afirmă că vor fi afectate companiile auto din UE și cele din SUA, dar și, indirect, companiile de componente din țara noastră.
Datele transmise de reprezentanții industriei auto arată că Europa a avut, la finele anului 2024, un volum total de 757.654 autoturisme exportate în SUA, valoarea acestora ridicându-se la 38,9 miliarde euro. Dintre acestea, 111.584 autoturisme au fost vehicule complet electrice, în valoare de 5,6 miliarde euro. Importurile UE din SUA s-au cifrat la 169.152 autoturisme, în valoare de 7,8 miliarde euro, majoritatea aparținând unor mărci europene care le produc în SUA.
La nivel de componente și piese auto, valoarea totală a exporturilor din UE se situează la aproximativ 7 miliarde euro, în timp ce Uniunea Europeană a importat din SUA componente de două miliarde euro. România nu este expusă direct noilor tarife, deoarece niciunul dintre producătorii de vehicule din țară nu exportă către SUA mașinile asamblate aici.
“România nu exportă către SUA autoturisme fabricate în România, nici prin export direct, nici prin export intermediar”, a declarat Adrian Sandu, secretar general al ACAROM. “Se exportă anumite componente, fie în mod direct, către fabricile de asamblare vehicule ale producătorilor europeni localizate în SUA, fie în mod indirect, prin export de componente către Germania, Franța, Italia etc. Acestea devin apoi ansambluri și sunt exportate în SUA sau se asamblează direct pe vehicule care au destinație finală SUA”, a precizat Adrian Sandu, adăugând că în acest moment nu există o trasabilitate exactă pentru a se stabili valoarea acestora.
Un exemplu relevant este cel al Bosch, care exportă calculatoare de gestiune motor (ECU) atât în Mexic și SUA, cât și în Germania pentru asamblare pe vehicule cu posibilă destinație SUA. Alte companii menționate includ Draxlmaier (cablaje) și Continental (anvelope, electronice).
“În mod direct, impactul taxelor vamale impuse de SUA nu va fi unul semnificativ în România. În mod indirect, impunerea unor taxe vamale la importul de vehicule din UE în SUA va duce automat la scăderea atractivității acestor vehicule (printr-un preț mai mare) și, implicit, la scăderea volumului de vehicule importate în SUA din UE. Acest lucru poate însemna scăderea producției de vehicule în UE, cu un impact pe întreg lanțul de furnizori, inclusiv un impact negativ asupra producției de componente din România”, a concluzionat Adrian Sandu, subliniind că atât companiile din Uniunea Europeană, cât și cele din SUA vor fi afectate de aceste decizii.