Alegerile prezidențiale din 2025: Cheltuieli fără precedent în prima rundă a campaniei
Alegerile prezidențiale din anul 2025 au stabilit un record în ceea ce privește veniturile și cheltuielile raportate de candidați, conform unei analize. Cei care au intrat în turul al doilea, George Simion și Nicușor Dan, au raportat cheltuieli de câte 20 de milioane de lei fiecare. Cel mai mare buget a fost, de departe, cel de care a beneficiat campania lui Crin Antonescu, candidatul coaliției, cu 80 de milioane de lei.
Candidații au strâns 180 de milioane de lei și au cheltuit 144 de milioane de lei în timpul campaniei pentru turul I al alegerilor prezidențiale din 2025. Experții electorali subliniază că alegerile din 2025 sunt cele în care competitorii au declarat cele mai mari venituri și cheltuieli de până acum, fiind catalogate drept „cele mai scumpe alegeri prezidențiale”. Comparativ, pentru primul tur din 2024, veniturile au fost de aproximativ 110 milioane de lei, iar cheltuielile de 88 de milioane de lei.
Un aspect important menționat în analiză este că publicul poate vedea doar câți bani au declarat competitorii, însă nu și sursele acestora. Expert Forum a subliniat că raportările ar trebui să includă sursa venitului, numele donatorului sau persoanei/entității care a acordat un împrumut, peste anumite valori.
Crin Antonescu a avut un buget de 80 de milioane de lei
Crin Antonescu, reprezentantul coaliției PSD-PNL-UDMR, a avut un buget de campanie de 80 de milioane de lei, dar nu a obținut suficiente voturi pentru a intra în turul al doilea. PSD a fost principalul finanțator al campaniei lui Antonescu, contribuind cu 76.4 milioane de lei, iar UDMR și PNL cu 2.4 milioane, respectiv 2 milioane de lei. Banii partidelor au provenit din „fonduri private, fără subvenții”. Expert Forum a subliniat că contribuțiile semnificative ale partidelor au afectat echilibrul electoral, oferindu-i lui Antonescu un avantaj de vizibilitate.
Dintre cei 80 de milioane de lei, echipa de campanie a lui Crin Antonescu a declarat cheltuieli de 64.4 milioane de lei, mare parte din această sumă fiind alocată promovării pe TV și în mediul online (52 de milioane de lei).
George Simion și Nicușor Dan în turul al doilea
Câștigătorul turului I, George Simion, a avut venituri de 38.94 milioane de lei, provenite din AUR și contribuții personale. AUR a finanțat campania lui Simion cu 26.9 milioane de lei, iar cheltuielile au fost de 20.12 milioane de lei, cea mai mare parte fiind alocată promovării în mediul online (12 milioane de lei).
Nicușor Dan, contracandidatul lui George Simion, a cheltuit 20.39 milioane de lei, dintr-un buget total de 20.43 milioane de lei, provenit din împrumuturi. De asemenea, Dan a alocat cea mai mare parte din bugetul său promovării în mediul online, adică 15 milioane de lei.
Victor Ponta și candidații care nu își recuperează cheltuielile
Victor Ponta a avut un buget de campanie de 34.62 milioane de lei, din care a cheltuit 34.58 milioane, majoritatea provenind din împrumuturi. Ponta a alocat 21 de milioane de lei pentru promovarea în mediul online. Suma raportată de Ponta în dreptul cheltuielilor va fi decontată de stat, deoarece a depășit pragul de 3% (a fost votat de 13% dintre românii prezenți la vot).
Există însă candidați care nu își vor putea deconta cheltuielile din cauza rezultatului obținut în turul I, având sub pragul de 3%. Aceștia includ pe Lavinia Șandru (cheltuieli de 2.8 milioane de lei), Daniel Funeriu (257.000 de lei), John Ion Banu Muscel (465.000 de lei), Christian Terheș (200.000 de lei) și Silviu Predoiu (40.000 de lei).