ANAF demarează o acțiune împotriva restaurantelor și barurilor
ANAF a lansat o campanie de informare pentru a sublinia obligația clienților de a cere bon fiscal și responsabilitatea comercianților de a-l emite și înmâna. Campania se concentrează pe sectorul HoReCa, unde aplicarea cotei reduse de TVA de 11% este condiționată de o colectare mai bună. În caz contrar, TVA-ul va crește la 21% în toamnă.
În perioada 1 iulie – 17 august 2025, inspectorii antifraudă fiscală au efectuat verificări în diverse locații din țară, folosind datele din sistemul Ro-e-Case de marcat electronice. Aceste acțiuni au avut ca scop verificarea respectării obligației legale de emitere a bonurilor fiscale pentru plățile în numerar. Rezultatele au arătat că, în anumite cazuri, clienții au primit doar note de plată sau înștiințări, fără bon fiscal, ceea ce contravine legislației și afectează colectarea veniturilor bugetare.
Ce drepturi au clienții în HORECA?
La plata în numerar, clienții trebuie să solicite și să primească bonul fiscal, care dovedește tranzacția. În cazul plăților prin card, clientul are dreptul să ceară emiterea bonului fiscal. Deși operatorii economici nu sunt obligați să emită bonul fiscal pentru plățile cu cardul, acesta poate fi furnizat la cererea clientului.
Dacă comercianții refuză să emită și să înmâneze bonul fiscal, cu excepția situației în care aparatele de marcat electronice sunt defecte, clientul are dreptul de a beneficia de bunul achiziționat sau serviciul prestat fără a plăti contravaloarea acestora.
Prezența bonului fiscal este o dovadă importantă a plății și asigură că tranzacția a fost înregistrată și fiscalizată corect. ANAF încurajează cetățenii să raporteze orice situație în care dreptul la bon fiscal nu este respectat. Sesizările pot fi trimise la adresa de e-mail: sesizari.anaf@anaf.ro, inclusiv cu fotografii sau scanări ale documentelor primite pentru plățile efectuate fără emiterea bonului fiscal.
Pentru o analiză eficientă a sesizărilor, ANAF solicită detalii relevante, cum ar fi denumirea și adresa unității de alimentație publică, data și ora vizitei, precum și o scurtă descriere a evenimentului.