ANALIZĂ: Abuzuri descoperite în Portul Constanța!
Corpul de Control al Prim-Ministrului a realizat o verificare la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CNAPMC), analizând perioada 1 ianuarie 2019 – 30 iunie 2024. Raportul de control, finalizat la începutul lunii aprilie, a scos la lumină o serie de nereguli grave.
Verificările au inclus respectarea prevederilor legale și a normelor interne referitoare la organizarea și funcționarea companiei, derularea contractelor și alte aspecte ale administrației portuare. Între problemele identificate se numără deficiențe în guvernanța corporativă, management, respectarea legislației în domeniul achizițiilor publice și legalitate operațională.
Probleme în numirea membrilor Consiliului de Administrație
Un aspect semnificativ al raportului este nerespectarea legislației privind numirea membrilor Consiliului de Administrație (CA). Au fost constatate întârzieri majore în selecția membrilor CA și a directorilor executivi, cu încălcarea procedurilor legale de selecție. De exemplu, Hotărârea Adunării Generale Ordinare a Acționarilor (HAGOA) nr. 1/28.02.2021, care a numit un membru al CA pentru un rest de mandat de 14 luni, a fost adoptată fără a respecta procedura de selecție conform legii.
În perioada 17.12.2018 – 15.04.2021, au fost numite simultan trei persoane pentru poziția de membru al CA, în ciuda faptului că acestea ocupau funcții publice. Procedurile de selecție pentru membrii CA nu au fost declanșate în termenul legal de 45 de zile, iar finalizarea acestora nu a avut loc până la 30.06.2024.
Nereguli în achizițiile publice
Raportul a evidențiat și prejudicii financiare și nereguli în achizițiile publice. Au fost încălcate procedurile legale de evaluare și modificare a contractelor, generând prejudicii financiare considerabile.
Un exemplu este acceptarea subcontractării de către Shipyard ATG Giurgiu SRL, care a dus la o plată de 6.195.320 lei față de suma inițială de 1.380.980 lei. De asemenea, un alt contract pentru sistemul de monitorizare TCVI a fost atribuit direct societății Trident Servicii Mentenanță SA fără publicarea unui anunț de participare, fără o justificare legală.
CNAPMC nu a încheiat la timp contractul pentru serviciul de siguranță – pilotaj nave maritime, provocând un prejudiciu de 3.951.063,01 lei.
Nerespectarea normelor portuare
Un alt incident grav a fost cazul navei Alezzi, care nu a primit alocarea corespunzătoare pentru acostare în Portul Midia și a operat fără acceptul portuar necesar. Activitățile ilegale derulate de această navă au fost permise, ignorând normele portuare.
Corpul de Control al Prim-Ministrului a formulat propuneri și recomandări pentru remedierea deficiențelor constatate, urmând a fi monitorizate în cadrul evaluărilor postcontrol.