Apel comun al parlamentarilor PSD și AUR către Ilie Bolojan: „Deciziile din domeniul educației riscă să aibă consecințe nefaste”
Un grup de parlamentari ai PSD și AUR a adresat o scrisoare deschisă prim-ministrului Ilie Bolojan, cerând reevaluarea măsurilor de austeritate adoptate în domeniul Educației, pe motiv că acestea „pot genera efecte negative pe termen mediu și lung”. Semnatarii scrisorii sunt Natalia Intotero (deputat PSD), Tiberiu Barstan (deputat AUR), Ilie Toma (deputat PSD), Cristian Resmeriță (senator PSD) și Vasilică Potecă (senator AUR).
În documentul trimis guvernului Bolojan, aceștia își exprimă îngrijorarea față de efectele negative generate de comasările de clase, reducerea burselor școlare și stoparea investițiilor în infrastructura educațională, în special în mediul rural, precum și de creșterea normei didactice și scăderea plății cu ora. „Deși înțelegem, recunoaștem și susținem necesitatea echilibrării bugetului de stat, apreciind eforturile Guvernului României în acest sens, considerăm că soluțiile adoptate în domeniul Educației pot genera efecte negative pe termen mediu și lung”, se arată în scrisoare.
Parlamentarii subliniază următoarele aspecte:
- Comasările de clase și creșterea numărului de elevi pe clasă vor genera efecte imediate cu impact negativ asupra calității educației și accesului echitabil la aceasta.
- Reducerea burselor riscă să conducă la o creștere a abandonului școlar, iar limitarea acestora la procentul de 15% dezavantajează elevii performanți.
- Bursele sociale reprezintă pentru mulți elevi aflați în situații vulnerabile singurul sprijin care le permite continuarea studiilor.
- Infrastructura școlară, în special cea din mediul rural, precum și dotările tehnice și laboratoarele necesită finanțare constantă pentru a nu rămâne în urmă.
- Creșterea normei didactice și scăderea plății cu ora riscă să afecteze grav sistemul de învățământ preuniversitar, atât din perspectiva resursei umane, cât și a calității actului educațional.
Bugetul alocat Ministerului Educației pentru anul 2025 reprezintă aproximativ 3,4% din PIB, dar se preconizează aplicarea unor măsuri restrictive care ar putea afecta funcționarea școlilor și accesul echitabil la educație, conform documentului redactat în urma consultărilor cu sindicatele din învățământul preuniversitar din județul Hunedoara.
În acest context, aleșii semnatari propun demararea de urgență a unor consultări cu toți actorii implicați (profesori, elevi, părinți, autorități locale, mediul de afaceri) și amânarea implementării unor măsuri gândite în grabă care ar putea destabiliza educația din România. „Ca părinți, ca dascăli și ca oameni angajați să consolideze viitorul țării noastre, vă îndemnăm să luați deciziile de astăzi cu gândul la copiii noștri – pentru ca România de mâine să nu fie nevoită să repare greșelile de astăzi. Încă se poate construi cu înțelepciune și echilibru”, se mai arată în scrisoare.