Apple rămâne lider în clasamentul global al celor mai valoroase mărci
Compania Apple și-a păstrat, pentru al patrulea an consecutiv, prima poziție în Top 100 Global, clasamentul celor mai valoroase branduri, cu o valoare a mărcii de 1,3 trilioane de dolari, în creștere cu 28% față de anul precedent. Apple este singurul brand din clasament cu o valoare de un trilion de dolari, reprezentând mai mult de 12% din valoarea totală a Global Top 100.
Pe locurile următoare se află Google, cu o valoare de 944 miliarde de dolari, Microsoft – 884,8 miliarde de dolari, Amazon – 866 miliarde de dolari și NVIDIA – 509 miliarde de dolari. Kantar a lansat cea de-a 20-a ediție a BrandZ Most Valuable Global Brands, cel mai important clasament al brandurilor din lume, bazat pe percepțiile consumatorilor și performanța lor financiară.
Din 2006, peste 9,3 trilioane de dolari au fost adăugate la Topul 100 Global, care este în prezent evaluat la 10,7 trilioane de dolari. Brandurile americane reprezintă 82% din valoarea totală a Topului 100 Global, în creștere de la 63% în 2006. Totuși, creșterea brandurilor chineze și volatilitatea cauzată de creșterea tarifelor ar putea amenința această ordine. Brandurile chineze și-au dublat valoarea în ultimii 20 de ani, reprezentând acum 6% din valoarea totală a Global Top 100, în timp ce mărcile europene au scăzut la 7%, de la 26% în 2006.
Martin Guerrieria, coordonatorul Kantar BrandZ, a subliniat importanța valorii brandului, afirmând că, în ciuda crizelor economice, cele mai valoroase mărci din lume au depășit constant S&P 500 și MSCI World Index timp de 20 de ani. El a adăugat că un brand este cel mai valoros activ al unei companii, iar reducerea investițiilor în marketing ca răspuns la șocurile pieței nu este o strategie recomandată.
Printre brandurile care au înregistrat câștiguri semnificative se numără Spotify, care reintră în Top 100 Global pe poziția 76, Airtel din India, Mercado Libre din Argentina, Zara din Spania, care a urcat cinci poziții, și RBC din Canada, cu cea mai mare creștere anuală a valorii mărcii (43%) dintre toate mărcile de servicii financiare din afara SUA.
Brandurile inovatoare, care au schimbat regulile în categoria lor sau s-au reinventat, au reprezentat aproape trei sferturi (71%) din valoarea de 9,3 trilioane de dolari creată în Top 100 Global din 2006. În 2025, printre acestea se numără Stripe și Chipotle, care au intrat în clasament pentru prima dată, și Aldi, care a fost în Top 100 Global timp de 15 din ultimii 20 de ani.
Instagram și TikTok au înregistrat o creștere impresionantă de 101% și, respectiv, 25%, reflectând influența continuă a rețelelor sociale asupra obiceiurilor consumatorilor. Comerțul cu amănuntul a continuat să crească post-pandemie, având un avans general al valorii mărcilor de 48%, în timp ce valorile mărcilor din categoriile de consumatori precum îmbrăcăminte, alimente și băuturi au rămas stabile sau au scăzut.
Sectorul de lux a înregistrat o scădere de 2% în 2025, cauzată de cererea mai slabă din China. În general, Topul 100 Global a atins o valoare record de 10,7 trilioane de dolari, o creștere de 29% față de anul trecut.