Traseu rapid de doar 2 ore între Cluj și Bihor
În România, călătoria pe calea ferată între Cluj și Bihor va putea fi realizată în doar 2 ore, conform informațiilor transmise de Asociația Pro Infrastructură. Primele două loturi din cele patru ale liniei Cluj-Episcopia Bihor, aflate în reconstrucție, au șanse să devină funcționale în august 2026, contribuind astfel la salvarea unei părți din fondurile europene alocate prin PNRR.
Asociația Pro Infrastructură subliniază că, pentru a obține finanțarea, este necesar să se demonstreze Comisiei Europene că linia este funcțională până în august 2026. Aceasta poate fi realizată prin expedierea de trenuri diesel, care nu depind de alimentarea cu curent electric.
Loturile sunt proiectate și executate de asocierea RailWorks, compusă din Alstom și Arcada. Stadiul fizic al lotului Cluj-Aghireș este de 40%, cu un progres de 2 puncte procentuale raportat de CFR în luna august față de luna iulie. Lotul Aghireș-Poieni a depășit 50% stadiu de execuție, fiind cel mai avansat. Linia traversează dealurile Căpușului pe un traseu sinuos, ajungând la cea mai mare altitudine, de aproximativ 550 metri, în zona tunelului Stana, și coboară spre Huedin.
La finalizarea tuturor lucrărilor, estimată pentru perioada 2028-2030, calea ferată Cluj-Episcopia Bihor va oferi o mobilitate excelentă între zonele metropolitane Cluj-Napoca și Oradea. Timpul de călătorie estimat cu trenurile InterRegio va fi de 2 ore, cu o singură oprire.
De asemenea, linia va reprezenta o rută alternativă de conectivitate cu Europa centrală și țările baltice pentru transportul de marfă, beneficiind de electrificare, ceea ce va permite operarea garniturilor cu locomotive puternice.