Aventura Estivală pe Transfăgărășan 2025: Debutul circulației pe cel mai impresionant drum montan din România
Transfăgărășanul (DN7C), unul dintre cele mai spectaculoase drumuri montane din lume, va fi redeschis circulației în vara anului 2025, conform calendarului obișnuit. Acest tronson este în prezent închis circulației între 20 octombrie și 1 iulie din cauza riscurilor de avalanșe și a condițiilor meteorologice nefavorabile din Munții Făgăraș.
Potrivit actului normativ 615/2020 privind circulația rutieră pe drumurile montane, Transfăgărășanul este închis între 20 octombrie și 1 iulie. Perioada de deschidere este influențată de condițiile meteorologice, în special de persistența zăpezii la altitudini mari, cum ar fi zona Bâlea Lac, unde șoseaua atinge altitudinea maximă de 2042 metri. Pentru sezonul estival 2025, Transfăgărășanul va fi deschis din luna iulie.
Începând cu 12 noiembrie 2024, tronsonul de circulație a fost închis pe secțiunea alpină dintre Bâlea Cascadă și Piscul Negru. De asemenea, în prezent, Transfăgărășanul este închis parțial, iar din nord se poate ajunge cu mașina până la Bâlea Cascadă, de unde se poate continua cu telecabina până la Bâlea Lac. Porțiunile de drum deschise sunt riguros întreținute, fiind deszăpezite de mai multe ori pe zi.
Singura porțiune periculoasă pe acest traseu este de la Conacul Ursului până la Cabana Capra, unde pot apărea avalanșe. Această secțiune este deschisă fizic (fără barieră), dar închisă tehnic (cu indicator). Momentan, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu a anunțat data exactă la care se reia circulația pe Transfăgărășan.
Istoricul Transfăgărășanului
Transfăgărășanul a fost construit între anii 1970 – 1974, la ordinul președintelui Nicolae Ceaușescu, având inițial un scop strategic, de a lega Muntenia de Transilvania. După invazia Cehoslovaciei de către trupele sovietice în 1968, Ceaușescu a dorit o rută militară rapidă prin Munții Carpați. Proiectul a fost adaptat de mai multe ori pe parcurs, ajungând să devină drum național de zonă montană, cu două benzi de circulație.
În prezent, Transfăgărășanul este recunoscut ca una dintre cele mai spectaculoase șosele montane din lume. În 2009, emisiunea britanică Top Gear l-a declarat „cel mai frumos drum din lume”. Drumul se întinde pe o lungime de aproximativ 151 de kilometri, între comuna Bascov (județul Argeș) și Cârțișoara (județul Sibiu), cu cea mai înaltă porțiune la 2.042 metri.
Obiective turistice pe Transfăgărășan
Pe parcursul traseului, turiștii pot vizita obiective precum:
- Barajul Vidraru: o capodoperă inginerească din anii ’60, înconjurată de păduri dense;
- Cetatea Poenari: fortăreața lui Vlad Țepeș, accesibilă după urcarea a peste 1.400 de trepte;
- Lacul și Cascada Bâlea: o destinație montană cu renumitul hotel de gheață;
- Tunelul Capra-Bâlea: cel mai lung tunel rutier din România (884 m).
Munții Făgăraș reprezintă cea mai impunătoare secțiune a Carpaților românești, cu o suprafață de aproximativ 2.800 de kilometri pătrați. Aceștia oferă peisaje alpine de o frumusețe rară și provocări pentru pasionații de drumeții și alpinism.