Avertismentul specialiștilor din Franța: Interzicerea accesului copiilor sub șase ani la dispozitivele electronice este esențială
Accesul copiilor cu vârsta sub șase ani la ecrane ar trebui interzis, având în vedere că „le afectează permanent sănătatea și capacitățile intelectuale”, susțin cinci societăți științifice franceze într-un comunicat publicat marți. Acest apel se adresează „tinerilor părinți, profesorilor, educatorilor, îngrijitorilor, factorilor de decizie politică” și este semnat de Societatea Franceză de Pediatrie, Societatea Franceză de Sănătate Publică, Societatea Franceză de Psihiatrie a Copilului și Adolescentului, Societatea Franceză de Oftalmologie, precum și de Societatea Francofonă pentru Sănătate și Mediu.
Mesajul curent al autorităților sanitare, „fără ecrane înainte de vârsta de trei ani”, este considerat „în mod evident insuficient” și trebuie actualizat, devenind: „Fără ecrane înainte de vârsta de șase ani”. Specialiștii subliniază că, în 2025, nu mai există nicio îndoială că tehnologia ecranelor și conținutul acestora, inclusiv cele considerate „educative”, nu sunt adecvate pentru creierul mic, în curs de dezvoltare.
„Ecranele, indiferent de forma lor – televizor, tabletă, telefon – nu răspund nevoilor copiilor” și, „mai rău, împiedică și alterează dezvoltarea creierului lor”, au avertizat societățile. Profesioniștii din domeniul sanitar și personalul din grădinițe și școli pregătitoare au observat daunele cauzate de expunerea regulată la ecrane înainte de școala primară, cum ar fi întârzieri în limbaj, probleme de atenție și de memorare, agitație motorie.
De asemenea, expunerea este mai mare în gospodăriile defavorizate, ceea ce contribuie la creșterea inegalităților sociale. Neurodezvoltarea copilului este influențată de „observații și interacțiuni bogate și variate cu mediul”, iar primii șase ani de viață sunt considerați fundamentali.
Specialiștii subliniază că nu este vorba despre demonizarea instrumentelor digitale, ci există o vârstă pentru orice. Aceștia fac apel la părinți să „creeze un mediu favorabil sănătății și dezvoltării copilului” prin promovarea „activităților alternative: lectură cu voce tare, jocuri libere, de societate sau în aer liber, activități fizice, creative și artistice”.