Bătălia unei românce pentru adevăr la Tesla
Un avertizor de integritate al Tesla, românca Cristina Bălan, a câștigat o rundă crucială în instanță împotriva companiei, după un deceniu de luptă legală cu Elon Musk. Aceasta și-a exprimat îngrijorarea cu privire la siguranța frânării, ceea ce a dus la concedierea sa. Un complet de judecători de la Curtea de Apel a SUA i-a dat dreptate, anulând o decizie a instanței inferioare care confirmase o hotărâre de arbitraj ce respingea cererile sale împotriva Tesla.
Hotărârea resetează efectiv cazul, oferindu-i româncei o nouă șansă de a trage la răspundere producătorul de mașini electrice în fața unui juriu și a unui judecător. Bălan a declarat că speră să înceapă un nou proces și să-l confrunte pe Elon Musk. Tesla nu a comentat hotărârea și nu a răspuns solicitărilor de explicații din partea presei.
În urmă cu un an, Cristina Bălan a finalizat tratamentul pentru cancerul de sân și acum luptă, ca mamă singură, atât pentru viața sa, cât și pentru reputația sa. „Vreau să rămân cu numele și reputația nepătate. Mi-aș dori ca Elon Musk să aibă decența să-și ceară scuze,” a afirmat ea.
Până în 2014, Bălan fusese o vedetă în cadrul Tesla, având inițialele gravate pe toate bateriile Model S, în semn de apreciere. Ea își amintește o discuție cu Musk, în care i-a împărtășit pasiunea sa pentru mașini, crescută în România. Totuși, după ce i-a comunicat îngrijorările legate de siguranța frânelor, și-a pierdut locul de muncă. Bălan a câștigat un caz de concediere pe nedrept, conform presei din SUA.
Tesla a susținut că Bălan a folosit timpul și resursele companiei pentru un proiect personal secret și a acuzat-o de delapidare, acuzații pe care ea le neagă cu fermitate. Compania nu a oferit detalii despre aceste acuzații și nu a răspuns solicitărilor de clarificare.
În prezent, Bălan, aflată în remisie a cancerului de sân, își exprimă îngrijorarea că s-ar putea să nu apuce să-și vadă victoria în instanță. Ea a discutat despre perioada lucrată la Tesla, afirmând că „totul a mers ok până când mi-am dat seama că unele probleme critice de siguranță a frânelor erau ascunse.” Bălan a fost îngrijorată de faptul că covorașele din mașină se îndoaie sub unele pedale, un defect de design potențial letal, despre care clienții se plângeau. Managerii au respins propunerile de remediere și au devenit ostili.
În încercarea de a alerta compania, Bălan i-a trimis un e-mail lui Musk, care încurajase angajații să-l contacteze în legătură cu probleme ce ar putea afecta reputația Tesla. „I-am trimis două e-mailuri,” a spus ea. „Mă gândeam că încă vrea să facă ceea ce este corect pentru Tesla.” Cu toate acestea, demersurile ei nu au avut succes.
Un alt avertizor de integritate din Tesla, Lukasz Krupski, a relatat o experiență similară, după ce i-a trimis un e-mail lui Musk despre condițiile de muncă la sediul Tesla în Norvegia. Bălan consideră că alți angajați ai Tesla s-ar putea „să le fie frică să vorbească.” Aceasta își dorește să clarifice situația ei, temându-se că „toată lumea se va uita doar la ce spune Tesla despre mine, iar cariera mea nu va mai conta.”