Boeing 737 MAX: Familiile victimelor se opun acordului cu Departamentul Justiției
Familiile victimelor celor două prăbușiri fatale ale aeronavelor Boeing 737 MAX, în care au murit 346 de persoane, intenționează să se opună unui acord preliminar între Boeing și Departamentul Justiției al SUA (DOJ). Acordul ar permite companiei să evite un proces penal, a declarat avocatul familiilor.
Departamentul Justiției a prezentat detaliile acordului într-o întâlnire de peste două ore cu familiile victimelor, oferindu-le termen până joi pentru a depune obiecții scrise. Avocatul Paul Cassell a anunțat că familiile vor contesta orice acord pe care îl consideră insuficient pentru a trasa responsabilitatea către Boeing, care a fost descrisă de judecătorul federal Reed O’Connor ca având legătură cu „cea mai letală crimă corporativă din istoria SUA”.
DOJ a menționat că nu a luat încă o decizie finală privind semnarea acordului și că această decizie va fi luată doar după consultările cu familiile victimelor. Acordul ar împiedica procesul programat pentru 23 iunie, în care Boeing este acuzată că a indus în eroare autoritățile de reglementare americane în legătură cu un sistem esențial de control al zborului la modelul 737 MAX.
Familiile victimelor consideră că acest nou acord reprezintă un regres comparativ cu vara trecută, când Boeing era pregătită să își recunoască vinovăția. În noua variantă a acordului, compania nu mai pledează vinovată.
În iulie 2023, Boeing a fost de acord să pledeze vinovată pentru conspirație la fraudă penală și să plătească o amendă de până la 487,2 milioane de dolari ca urmare a accidentelor din Indonezia (2018) și Etiopia (2019). Conform DOJ, detaliile finale ale unui eventual acord de neurmărire penală nu au fost încă negociate oficial.
Autoritățile americane au informat familiile că Boeing ar urma să plătească suplimentar 444,5 milioane de dolari într-un fond destinat victimelor accidentelor, sumă care s-ar adăuga celor 500 de milioane deja plătite de companie în 2021. Fondurile vor fi distribuite în mod egal între victimele celor două accidente.
Între timp, Boeing se află sub o supraveghere strictă din partea Administrației Federale a Aviației (FAA), în special după incidentul din ianuarie 2024, când un avion MAX 9, lipsit de patru șuruburi esențiale, a suferit o avarie gravă în zbor, pierzând un panou de ușă. În urma acestui incident, FAA a impus un plafon de producție de 38 de avioane pe lună.