Bunăstarea copiilor din România: Poziția lor în clasamentul sănătății, conform raportului UNICEF
Conform unei analize publicate de UNICEF Innocenti, în multe dintre cele mai bogate țări ale lumii, s-a înregistrat un declin semnificativ în rândul copiilor, în ceea ce privește performanțele școlare, bunăstarea mintală și sănătatea fizică, de la debutul pandemiei de COVID-19. Olanda și Danemarca se mențin pe primele două poziții, în timp ce Regatul Unit se află aproape de coada clasamentului.
România se clasează pe locul 16 dintre cele 36 de țări incluse în raport, depășind Regatul Unit, care ocupă locul 21. Altele, precum Franța, Spania și Portugalia, se află aproape de vârful clasamentului. În ceea ce privește bunăstarea copiilor, România, Slovacia, Lituania și Ungaria sunt poziționate deasupra Regatului Unit, în timp ce Olanda și Danemarca continuă să fie considerate cele mai favorabile țări pentru fericirea și bunăstarea copiilor.
Referitor la sănătatea mintală, Regatul Unit se clasează pe locul 27 din 36 de țări. UNICEF a constatat că, în general, copiii din întreaga lume au rezultate slabe la școală, sunt mai predispuși la obezitate și se simt nefericiți comparativ cu anii anteriori. Adolescenții din Marea Britanie au raportat unele dintre cele mai scăzute niveluri de satisfacție în viață, clasându-se pe penultimul loc, împreună cu Chile, doar Turcia având un scor mai mic.
România se situează pe locul 16 în ceea ce privește bunăstarea copiilor, ocupând locul 5 în domeniul sănătății mintale, dar raportând niveluri scăzute în sănătatea fizică (locul 32) și competențe (locul 26). Nivelul de satisfacție în viață al copiilor români de 15 ani a scăzut de la 85% în 2018 la 81% în 2022. De asemenea, procentul copiilor români de 15 ani care se confruntă frecvent cu bullying-ul a scăzut de la 33,8% în 2018 la 24,6% în 2022. Totodată, 23% dintre copiii cu vârste între 5 și 19 ani din România erau supraponderali în 2022, în creștere de la 21% în 2018.
Măsuri recomandate de UNICEF
Raportul UNICEF subliniază necesitatea ca guvernele și principalii factori interesați să adopte măsuri pentru a opri declinul bunăstării copiilor, inclusiv:
- Sprijinirea dezvoltării competențelor, inclusiv scris-citit, aritmetice și digitale, precum și abilităților sociale și emoționale, în special pentru copiii care au rămas în urmă în timpul pandemiei și pentru cei din medii defavorizate.
- Îmbunătățirea sănătății mintale prin acțiuni de promovare și prevenire, furnizând servicii specializate și combatând violența și bullying-ul, atât online, cât și offline.
- Îmbunătățirea sănătății fizice prin asigurarea accesului copiilor la alimente nutritive și prin restricționarea comercializării și promovării alimentelor nesănătoase.
- Implicarea copiilor pentru a înțelege mai bine experiențele și opiniile lor și găsirea de soluții împreună cu aceștia pentru promovarea bunăstării lor.