Canalul Istanbul: Ambiția de a lega Marea Neagră de Marea Marmara, în căutarea sprijinului financiar
Guvernul turc își menține angajamentul față de proiectul de construire a canalului Istanbul, destinat să reducă traficul maritim prin strâmtoarea Bosfor. Totuși, acesta va avansa cu planul doar când va fi disponibilă finanțarea necesară, conform declarațiilor recente ale ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Abdulkadir Uraloglu. Oficialul a subliniat că, deși proiectul nu se află pe agenda imediată a guvernului, el nu a fost abandonat și va fi implementat la momentul oportun.
Proiectul, anunțat pentru prima dată în urmă cu peste un deceniu de președintele Tayyip Erdogan și supranumit „proiectul său nebun”, implică construirea unui canal de 45 de kilometri care să lege Marea Neagră de Marea Marmara, ocolind astfel Bosforul. Costurile inițiale erau estimate la aproximativ 1,95 miliarde de dolari, iar lucrările au fost simbolic lansate în 2021.
Inițiativa a fost intens contestată de ecologiști, activiști și o parte a opiniei publice, care au subliniat posibilele consecințe asupra ecosistemului, rezervelor de apă potabilă și mediului urban. Proiectul a stagnat în ultimii ani din cauza dificultăților economice, lipsei de finanțare și opoziției politice.
Declarațiile ministrului intervin într-un context politic tensionat, marcat de acțiuni judiciare împotriva liderilor opoziției din administrația orașului Istanbul, controlată de Partidul Popular Republican (CHP). Primarul Ekrem Imamoglu, un rival politic important al lui Erdogan, a fost condamnat în martie, măsură considerată de opoziție și de partenerii occidentali drept motivată politic. Guvernul respinge însă acuzațiile privind influența asupra sistemului judiciar.