Captivante viziuni: Ritmul alert al „Tunelurilor pentru urși”
Pe sectorul lipsă al autostrăzii A1 Margina – Holdea s-au înregistrat progrese notabile în execuția structurilor. Toți cei peste 960 de piloți prevăzuți în proiect pentru cele 13 structuri (pasaje, viaducte și structuri casetate) au fost finalizați, conform anunțurilor oficiale. La pasajul peste calea ferată Lugoj – Ilia, cu o lungime de aproximativ 1.085 metri, s-au turnat peste 80% din radiere. Lucrările la radiere, elevații și rigle, armare și betonare sunt în diferite stadii pe celelalte puncte de execuție.
Proiectul avansează și în zona tunelurilor, formate din două galerii unidirecționale. În sectorul de tip cut & cover, s-a ajuns la aproape 40 de metri de săpătură pe partea stângă, iar pe partea dreaptă, placa superioară turnată depășește 120 de metri. În prezent, se lucrează în continuare în trei schimburi la tuneluri.
Traseul autostrăzii Lugoj – Deva Lot 2, subsecțiunea E1, are punctul de început la km 47+090, unde traseul autostrăzii subtraversează relocarea drumului comunal DC 100. Pe subsecțiunea E1, între km 47+090 – km 52+780, se vor realiza două pasaje peste alte căi de comunicații (drum de acces și CF). Subsecțiunea E2, între km 52+780 – km 56+220, include două viaducte (peste o vale și drum forestier și peste drumul comunal DC 144) și un pasaj peste autostradă pe drum agricol. Tunelurile sunt proiectate pe subsecțiunea E2, între km 52+870 și km 55+600.
Constructorul Umbrărescu a adus pe șantierul autostrăzii dintre localitățile Margina și Holdea peste 800 de muncitori și 200 de utilaje. Până acum, au fost forați 400 m la tunelul 1 și 57 m la tunelul 2. Autoritățile estimează că, la finalul acestei luni, se va realiza prima străpungere la primul segment al tunelului 1.
Pentru forarea tunelurilor de pe secțiunea Margina-Holdea se utilizează „metoda austriacă” (NATM), tehnologie folosită și în construcția tunelurilor de pe secțiunea 4 (Curtea de Argeș-Tigveni) a autostrăzii Sibiu-Pitești. Conform proiectului, tunelul 1 are pe un sens 415 metri și pe celălalt sens 367 metri, iar tunelul 2, unde se va utiliza și metoda cut & cover, va avea 1985 metri pe un sens și 1.825 metri pe celălalt sens.
Construcția secțiunilor acestui lot, cu o lungime totală de 9,13 km, are o valoare de 1,82 miliarde lei (fără TVA) și este finanțată prin PNRR, având termen de finalizare anul viitor. La un an de la primirea autorizației de construire, constructorul român Umbrărescu a aproape terminat terasamentul pe segmentul la sol și a realizat jumătate din piloni la segmentul suspendat. Echipele lucrează inclusiv duminica în tuneluri.
Sectorul de autostradă Margina – Holdea este compus din două secțiuni: secțiunea E (9,13 km), pe care se construiește tunelul forat, și secțiunea D (4 km), unde trebuie finalizate lucrările din contractul anterior. Cele două tuneluri vor fi unice în România datorită deschiderii mari a intrării, permițând accesul direct din autostradă pe două benzi și banda de urgență (11,35 metri/sens).
Lucrările de forare la tunelul 1 se vor efectua pe o lungime de 75 de centimetri sau maxim 1 metru, protejate de „umbrele de țevi” înclinate, cu o lungime de 15 metri și o suprapunere de 4 metri. Măsurile de siguranță pentru muncitori sunt asigurate, iar specialiștii în geologie vor fi prezenți pe șantier pentru a clasifica natura terenului și a indica tehnologia de execuție.
Principalele lucrări ce vor fi realizate includ: aproape 10 km lungime, 3 viaducte, 2 pasaje, 23 podețe, un Centru de Întreținere și Coordonare, și 2 tuneluri cu o lungime totală de 2,13 km, formate din câte două galerii unidirecționale pe fiecare cale de circulație.
Aceste tuneluri, denumite „tuneluri pentru urși”, au fost impuse prin acordul de mediu pentru a păstra intacte culoarele de tranzit pentru mamiferele mari într-o zonă de legătură între masivele Carpaților Occidentali.