Cartierul Veterani, în continuare lipsit de o infrastructură adecvată
Locuitorii din cartierul Veterani din Constanța mai au de așteptat pentru străzi modernizate și o infrastructură civilizată. Deși Primăria Constanța a demarat actualizarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) necesar dezvoltării zonei, procesul stagnează. Documentația se află în continuare în circuitul birocratic, iar raportul consultării publice din vara lui 2024 nu a fost încă publicat.
Cartierul Veterani s-a extins semnificativ în ultimii ani, ceea ce face necesară modernizarea străzilor și realizarea unei infrastructuri care să răspundă nevoilor cetățenilor. Conform reprezentanților municipalității, PUZ-ul se află în etapa 3 din 5. Suprafața cartierului este de 89,36 ha, iar acesta include 634 de imobile. Zona este delimitată, la nord, de strada Fântânele, la sud de DN 39, la est de Șoseaua Mangaliei și la vest de un teren intravilan.
În prezent, infrastructura rutieră din cartier este slab dezvoltată, majoritatea drumurilor fiind de pământ. Atât străzile perimetrale, cât și cele din interior nu dispun de circulații pietonale, iar cartierul nu are stații de transport. Studiul de trafic și de circulație arată că zona este insuficient dotată din punct de vedere al mobilității și transportului urban, fără amenajări pentru transportul cu bicicleta, iar intersecțiile sunt nesemaforizate.
Elaboratorii PUZ-ului recomandă dirijarea circulației rutiere prin marcaje și indicatoare, amplasarea unor stații de autobuz și amenajarea pistelor pentru bicicliști.
Planuri de dezvoltare post-actualizare
După identificarea disfuncționalităților legate de circulații, spații verzi, mobilitate urbană și transportul în comun, specialiștii au venit cu o serie de recomandări care vor trebui implementate după actualizarea PUZ-ului.
Sunt propuse funcțiuni principale și secundare, subordonate sau de completare a celor predominante din zonă, inclusiv instituții, servicii, comerț, agrement, loisir și locuire.
Circulații pietonale: Vor fi propuse soluții tehnice integrate pentru traseele pietonale, având ca scop reducerea timpului de parcurs și facilitarea schimbării modului de deplasare.
Circulații carosabile: Se vor propune soluții tehnice integrate pentru organizarea tramei stradale, realizarea de parcaje subterane și supraterane, precum și suprapunerea cu alte tipuri de circulații.
Spații verzi: Se vor propune soluții pentru amenajarea compactă sau de aliniament a spațiilor verzi.
Piste pentru bicicliști: Vor fi propuse soluții pentru realizarea unui sistem integrat de piste pentru bicicliști, zone de stocare/parcare și închiriere.
Condiții de construire: Vor fi stabilite funcțiunile admise, valorile minime și maxime ale indicatorilor urbanistici (regim de înălțime) și regimul de construire, în funcție de caracteristicile parcelarului rezultat prin sistematizarea zonei.

