Cerința esențială pentru a obține remunerație într-o instituție publică: o întâlnire trimestrială
În cadrul Centrului Național de Învățământ Turistic (CNIT), aflat în subordinea Ministerului Economiei, membrii Consiliului de Administrație trebuie să participe la o ședință „cel puțin o dată la trei luni” pentru a putea fi remunerați, conform regulamentului publicat pe site-ul instituției. CNIT se ocupă cu oferirea de cursuri de formare profesională pentru meserii precum bucătar, ospătar și ghid turistic.
Centrul are un director și cinci membri în Consiliul de Administrație, ceea ce înseamnă că există șase șefi pentru doar 13 angajați. CNIT are 20 de posturi bugetate, dintre care șase sunt vacante, iar cele 13 posturi ocupate sunt dedicate personalului care se ocupă de formarea profesională. Directorul general deține unul dintre aceste posturi.
În ciuda numărului redus de angajați, membrii Consiliului de Administrație primesc o indemnizație lunară de 6.071 de lei brut. Absurditatea situației este subliniată de regulamentul de funcționare, care stipulează că membrii CA trebuie să se reunească „cel puțin o dată la trei luni” pentru a-și justifica lefurile.
Regulamentul permite ca unul dintre membrii CA să fie chiar directorul general, ceea ce ar putea reduce numărul de posturi de conducere. Totuși, în cazul CNIT, această recomandare nu a fost respectată.
Activitatea Consiliului de Administrație
Vasile Felix Cozma, membru în Consiliul de Administrație al CNIT și președinte al Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, a declarat că în acest an au avut loc ședințe în fiecare lună și că, în unele luni, au fost organizate chiar și două ședințe. „Chiar în vară, dacă nu mă înșel, vreo trei luni consecutiv am avut și câte două ședințe”, a precizat Cozma.
Întrebat despre numărul de posturi de conducere, el a menționat că decizia privind numărul acestora aparține Ministerului Economiei.
Contextul activității CNIT
În 2020, CNIT a cedat, printr-un contract de asociere în participațiune, principalul său obiect de activitate către o firmă privată, care organizează cursurile în sălile centrului. Statul român, prin CNIT, deține și două hoteluri care sunt utilizate tot de o companie privată în baza unui contract similar.
Conducerea CNIT afirmă că toate cursurile derulate în anul 2025 au fost efectuate de angajații centrului, având în vedere că au finalizat 10 cursuri, inclusiv pentru meserii precum ghid turistic și bucătar. Numărul cursurilor desfășurate de CNIT a variat de la un an la altul, cu doar 2 cursuri realizate în 2022 și 17 serii în 2023.

 
			
 
                                
                             
 
		 
		 
		 
		 
		