China reconfigurează o navă comercială în rampă de lansare pentru rachete
Ministerul Apărării din Taiwan a prezentat recent o camionetă civilă echipată cu un lansator de rachete antitanc AGM-114 Hellfire, un catarg telescopic și senzori optronici. Scopul acestei inițiative este de a oferi o capacitate de atac mobilă și greu de detectat pentru a întări apărarea coastelor insulei, dacă este necesar. Cu toate acestea, China are planuri similare, dar cu o abordare diferită: transformarea navelor civile de marfă în platforme de lansare pentru rachete.
Fotografiile realizate în Shanghai arată nava container Zhong Da 79, echipată cu 60 de celule de lansare verticală containerizate, un radar de supraveghere aeriană, un radar de control al focului de tip 344 și un sistem de arme de apropiere (CIWS). Această navă, cu o lungime de 97,5 metri, navighează exclusiv în largul coastelor chineze și a fost ancorată recent la un doc cu vedere la râul Huangpu, după o perioadă de reparații în șantierul naval între aprilie și august.
Zhong Da 79 a fost echipată cu un sistem numit CSDCS (Containerized Sea Defense Combat System), inspirat de sistemul rus Club-K, care a apărut la începutul anilor 2010. Acest sistem se încadrează într-un container standard de 6 sau 12 metri și poate transporta până la patru tipuri diferite de rachete.
Instalarea unui astfel de sistem pe nave civile de marfă complică regulile de angajare, mai ales pentru Marina SUA, care nu poate ataca legal ținte civile fără o amenințare dovedită. Aceste nave ar putea fi utilizate pentru un atac inițial, similar cu cel de la Pearl Harbor, împotriva țintelor strategice americane.
Chiar dacă nava civilă nu este proiectată să reziste la șocuri și nu are performanțe comparabile cu cele ale unei fregate, ea ar putea contribui la crearea unei zone de interdicție/refuz de acces (A2/AD), prin apărarea aeriană a unui sector specific sau prin efectuarea de atacuri anti-navă. Asemenea nave ar beneficia de protecția oferită de integrarea lor în traficul maritim civil.
De asemenea, pentru ca nava să funcționeze eficient ca platformă militară, este necesar un sistem de management al luptei, care să integreze toți senzorii, sistemele informatice și efectorii acesteia. În prezent, Armata Populară de Eliberare a Chinei continuă să se modernizeze rapid, având acum 400 de nave de război. Aceasta ar putea dezvolta o flotă auxiliară cu costuri reduse, echipând navele civile cu CSDCS, având în vedere că aproape 8.000 de nave container navighează sub pavilionul chinez sau al Hong Kongului. În plus, se estimează că China achiziționează deja feriboturi comerciale construite pentru a putea fi utilizate în operațiuni amfibii.

