China zguduie piața globală: Impactul valului de produse chinezești asupra Europei
În urmă cu două decenii, China a impresionat Statele Unite prin capacitatea sa de a fabrica și distribui produse rapid și ieftin, ceea ce a dus la o explozie a exporturilor și a transformat economia și politicile americane. Acum, un nou val de produse „made in China” a inundat piețele din Europa, Asia de Sud-Est și America Latină. Excedentul comercial al Chinei cu restul lumii a ajuns, în acest an, la aproape 500 de miliarde de dolari, o creștere de peste 40% față de aceeași perioadă a anului trecut.
În timp ce războiul comercial dintre superputeri continuă, restul lumii se pregătește pentru un impact și mai mare din partea Chinei. Leah Fahy, specialistă în economia Chinei, subliniază că „China are o grămadă de lucruri pe care trebuie să le exporte” și că este practic imposibil să se oprească schimbarea fluxului comercial, indiferent de tarifele impuse de SUA.
Valul de exporturi din China este o consecință a politicilor guvernamentale și a încetinirii creșterii economice a țării. Beijingul a investit mult în sectorul industrial pentru a atenua impactul crizei imobiliare care a afectat milioane de familii. În ciuda tarifelor impuse de Trump, politica Beijingului rămâne neschimbată, iar cota de piață a Chinei la toate categoriile de produse continuă să crească. De exemplu, China a produs cu 45% mai multe mașini electrice în acest an, în ciuda cererii tot mai scăzute pe piața internă.
Redirecționând exporturile către Asia de Sud-Est, America Latină și Europa, China a reușit să compenseze scăderea cererii din SUA, dar acest lucru ar putea provoca conflicte cu partenerii comerciali care resimt presiunea Washingtonului. Trump amenință cu tarife drastice țările care importă masiv din China, precum Vietnam, Cambodgia sau Indonezia. Unele dintre aceste țări au beneficiat de pe urma creșterii investițiilor străine, în timp ce altele au reușit să revândă produsele din China către SUA, dar riscă să fie afectate de tarifele mai mari.
Inițiativa „Made in China 2025”, începută în 2015, urmărește să producă bunuri mai sofisticate, precum cipuri de calculator și mașini electrice, ceea ce a determinat SUA și Europa să crească tarifele pentru aceste produse de înaltă tehnologie. De asemenea, modelul economic adoptat de China a surprins specialiștii, care observă că țara nu se dezvoltă conform teoriei economice tradiționale, menținând în continuare producția bunurilor ieftine.
Industria din țările afectate de influxul de produse chinezești se confruntă cu dificultăți. În Indonezia, aproximativ 250.000 de locuri de muncă au fost pierdute în industria textilă din cauza hainelor ieftine din China. În Thailanda și Brazilia, producătorii de automobile au închis fabrici din cauza competitivității mașinilor electrice chinezești.
Țările care se confruntă cu acest val de produse din China au două opțiuni: să nu facă nimic și să observe cum industriile locale se degradează, sau să impună tarife comerciale și măsuri protecționiste, similar cu ceea ce au făcut Statele Unite. Economistul-șef Sonal Varma avertizează că „lanțurile de aprovizionare se bifurcă urmând liniile geopolitice”, complicând deciziile acestor țări în ceea ce privește alinierea lor comercială.