Ciprian Șerban, liderul Transporturilor: Portul Constanța, centrul vital pentru România și Europa
Azi, 25 iulie, ministrul transporturilor, Ciprian Șerban, a efectuat o vizită în Portul Constanța, la invitația directorului general al CNAPMC, Mihai Teodorescu, care i-a prezentat strategia de dezvoltare a acestui obiectiv esențial pentru economia românească.
Ministrul a subliniat că Portul Constanța rămâne un hub strategic pentru România și Europa, iar proiectele aflate în derulare sau în pregătire vor consolida acest rol. Investițiile sprijină activitatea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA (CN APM SA) și aduc beneficii directe economiei naționale.
Proiecte finalizate
- Extinderea la 4 benzi a drumului Poarta 10 bis – Poarta 9 – 12,69 milioane €
- Modernizarea infrastructurii și protecția mediului (PROTECT) – 15,03 milioane €
- Drum și parcare zona cheu fluvio-maritim – 3,26 milioane €
Proiecte în implementare sau în pregătire
- Modernizarea infrastructurii electrice – 23,05 milioane €
- Extinderea cheurilor danelor 10 și 12 – Zona Midia – 16,93 milioane €
- E-COLD (Cold Ironing) – 18,8 milioane €
- Extinderea la 4 benzi Poarta 7 – Pod Canal – 50 milioane €
- Master Plan rutier – 122,6 milioane €
- Electrice II – 82,41 milioane €
- MEIAC (Apă și Canal) – 28 milioane €
- Dragaje investiții – 142,6 milioane €
- Dezvoltarea capacității feroviare – Etapa II – 23,8 milioane €
- Cheuri Midia – 214,7 milioane €
- Parc fotovoltaic – 11,3 milioane €
- Parcare securizată lângă A4 – 43,37 milioane €
- Cheu nave tehnice Midia – 22,18 milioane €
- Molurile III S și IV S – 1,1 miliarde €
Valoarea totală a investițiilor se ridică la 1,93 miliarde €.
Ciprian Șerban a menționat că a vizitat și terminalul de pasageri, un spațiu modern și primitor, dedicat oferirii unei experiențe plăcute turiștilor care vizitează România. De asemenea, a subliniat importanța reabilitării Digului de Nord – tronson Poarta 1 – Farul Alb (3.550 m), parte esențială a sistemului de protecție a portului. Lucrările includ:
- Reparații la dală și zidul de protecție (etanșări, umplere, canivou);
- Consolidări bermelor, refacerea carapacei și mantalelor din blocuri naturale;
- Taluz exterior: înlocuirea stabilopozilor, completări și carapace;
- Taluz interior: refacerea pereului din beton și completarea cu piatră.
Structura pe tronsoane și stabilopozi este următoarea:
- Zona I (330 m) – stabilopozi 4,5 t/buc;
- Zona II (740 m) – stabilopozi 20 t/buc;
- Zona III (2.465 m) – stabilopozi 25 t/buc.
Portul Constanța – o miză strategică
Portul Constanța nu este doar o facilitate logistică — este un pilon strategic al transportului regional. Cu aproape două miliarde de euro investiți prin CN APM SA, Portul Constanța se poziționează ca principal nod comercial al Mării Negre, deschizând un drum vital către Asia prin Orientul Mijlociu. Viitorul transportului maritim românesc se construiește acum, aici!