Cluj-Napoca își va extinde rețeaua de transport public printr-un nou serviciu feroviar metropolitan
Un acord de parteneriat între Cluj-Napoca și Compania de Căi Ferate a fost aprobat de consilierii locali pentru implementarea proiectului trenului metropolitan. Primarul Emil Boc a declarat că pentru acest proiect există finanțare europeană, iar acordul este ultima piesă necesară pentru ca Ministerul Transporturilor să ofere undă verde la finanțare.
Primăria va publica licitațiile pentru implementarea proiectului în perioada mai-iunie. Licitația pentru trenul metropolitan a fost lansată în SEAP, având o clauză suspensivă legată de finanțare. Emil Boc a subliniat că în jur de 12 mai se va ști dacă este necesară completarea unor documente. După publicarea procedurii, vor exista 60 de zile pentru depunerea ofertelor. În iunie, se va pregăti și licitația pentru achiziția de vagoane.
Proiectul trenului metropolitan are o valoare de investiție de 250 de milioane de euro. Contribuția Primăriei Cluj-Napoca este de 2%, aproximativ 22 de milioane de euro, în timp ce primăriile partenere și Consiliul Județean vor suporta cheltuieli neeligibile de 46 de milioane de lei. De asemenea, Primăria va aloca 17 milioane de lei pentru amenajarea parcărilor aferente noilor stații. Contribuția CFR este de 285 de milioane de lei pentru modernizarea căii ferate existente.
Trenul metropolitan va conecta localitățile Gilău, Cluj-Napoca, Apahida, Jucu și Bonțida, pe o distanță de 48,8 km, cu 23 de stații, dintre care 8 vor fi complet noi. Proiectul prevede și amenajarea a 8 parcări auto, 5 pasaje denivelate și achiziția a 7 trenuri electrice moderne cu câte 420 de locuri fiecare. Trenurile vor circula la intervale de 30 de minute între orele 06:00 și 19:00, iar după ora 19:00, frecvența va scădea la un tren pe oră.
Implementarea proiectului se preconizează a dura 4 ani, fiind finanțată prin Programul Transport 2021–2027, axa P6 „Trenuri metropolitane în nodurile urbane”. Primăria Cluj-Napoca va gestiona o valoare eligibilă de 893,5 milioane de lei fără TVA. Consiliul Județean Cluj va contribui cu 46 de milioane de lei pentru cheltuielile neeligibile ale comunelor partenere, iar CFR SA va investi 285 de milioane de lei pentru reabilitarea a 25,3 km de cale ferată existentă. Termenul pentru depunerea proiectelor la Ministerul Transporturilor a fost prelungit până la finalul anului, iar până acum Clujul și Oradea au depus proiecte pentru înființarea serviciilor de transport local cu trenul metropolitan.