Comisia Europeană dezvăluie nerespectarea legislației UE de către registrul de publicitate TikTok
Comisia Europeană a informat TikTok cu privire la opinia sa preliminară, conform căreia societatea nu respectă obligația prevăzută în Actul legislativ privind serviciile digitale (DSA) de a publica un registru de publicitate. Acest registru este esențial pentru ca cercetătorii și societatea civilă să poată detecta reclamele înșelătoare, campaniile hibride de amenințare și operațiunile coordonate de informare, precum și reclamele false, în special în contextul alegerilor.
Comisia a constatat că TikTok nu furnizează informațiile necesare referitoare la conținutul anunțurilor publicitare, utilizatorii vizați și cine a plătit pentru acestea. De asemenea, registrul de publicitate TikTok nu permite publicului o căutare cuprinzătoare a anunțurilor publicitare pe baza acestor informații, limitând astfel utilitatea instrumentului, conform unui comunicat de presă al executivului european.
Constatările preliminare ale Comisiei se bazează pe o investigație detaliată care a inclus analiza documentelor interne ale societății, testarea instrumentelor TikTok și interviuri cu experți în domeniu. Prin transmiterea acestor constatări, Comisia informează TikTok cu privire la opinia sa preliminară, fără a afecta rezultatul final al anchetei.
Pașii următori
TikTok are acum posibilitatea de a-și exercita dreptul la apărare, examinând documentele din dosarul de investigație al Comisiei și răspunzând în scris la constatările preliminare. În paralel, va fi consultat Comitetul european pentru servicii digitale.
În cazul în care opiniile preliminare ale Comisiei sunt confirmate, aceasta poate emite o decizie de neconformitate, care ar putea duce la o amendă de până la 6% din cifra de afaceri mondială totală anuală a furnizorului, precum și o perioadă de supraveghere consolidată pentru a asigura respectarea măsurilor pe care furnizorul le va lua pentru a remedia încălcarea. De asemenea, Comisia poate impune penalități cu titlu cominatoriu pentru a obliga platforma să se conformeze.
Context
La 19 februarie 2024, Comisia a inițiat proceduri oficiale pentru a evalua posibilele încălcări ale DSA de către TikTok. Pe lângă aspectele legate de transparența publicității, deschiderea procedurii a acoperit și efectele negative ale sistemelor algoritmice TikTok, asigurarea vârstei utilizatorilor, confidențialitatea, siguranța și securitatea pentru minori, precum și accesul la date pentru cercetători. Ancheta continuă să fie o prioritate pentru Comisie.
În decembrie 2024, Comisia a inițiat și alte proceduri oficiale împotriva TikTok, vizând gestionarea riscurilor legate de alegeri și discursul civic. Comisia a instituit, de asemenea, un instrument pentru avertizorii de integritate, care permite angajaților și altor persoane cu informații relevante să contacteze Comisia în mod anonim pentru a contribui la monitorizarea conformității platformelor online foarte mari.
“Transparența publicității online – cine plătește și cum este vizat publicul – este esențială pentru protejarea interesului public. Cetățenii au dreptul să știe cine se află în spatele mesajelor pe care le văd. În opinia noastră preliminară, TikTok nu respectă DSA în domenii-cheie ale registrului său de publicitate,” a declarat Henna Virkkunen, vicepreședintă executivă pentru suveranitate tehnologică, securitate și democrație.