Constructorii auto chinezi – în căutarea oportunităților de a deschide uzine în Europa. România rămâne în umbră.
Constructorii auto din China își doresc să construiască uzine de automobile în Europa pentru a evita tarifele vamale și a fi mai aproape de clienții locali. După BYD, care a început construcția unei fabrici în Ungaria, SAIC și Chery au discutat despre posibilitatea deschiderii unei uzine în Europa. SAIC, deținătorul brandului MG, caută în prezent un teren potrivit pentru a investi într-o fabrică în Europa, iar anunțul privind locația viitoarei uzine ar putea fi făcut în vară.
SAIC se confruntă cu tarife vamale mari de 35,3% aplicate de UE, pe lângă cele de 10% anterioare, ceea ce face ca mașinile MG să nu fie competitive pe piața europeană. O uzină cu o capacitate de aproximativ 100.000 de vehicule anual ar putea fi construită, iar planurile includ și o a doua uzină pentru a acoperi mai bine piața UE.
BYD a început construcția primei uzine din Europa în Ungaria, indicând condiții mai bune în această regiune, precum prețuri mai accesibile la terenuri și salarii mai mici. România, nefiind parte din Schengen la momentul negocierilor, a fost un factor care a descurajat anumite investiții auto, cum ar fi BMW în Debrecen. O a doua uzină BYD va fi construită în Turcia, iar o posibilă locație pentru o a treia fabrică ar putea fi anunțată la sfârșitul acestui an.
Chery, cel mai mare exportator de automobile din China, a achiziționat fosta uzină Nissan din Spania și planifică să își extindă prezența în Europa. Reprezentanții Chery au menționat că iau în considerare construirea unei fabrici în Europa, pe lângă cea din Spania, și se pregătesc să intre pe piețele din Europa de Est, inclusiv în România.
În ceea ce privește România, Lexi Xu, Brand Manager pentru România, a declarat că în prezent nu există planuri pentru construirea unei uzine. De asemenea, Xpeng, o altă companie chineză, caută un teren potrivit pentru o fabrică în Europa, având în vedere stabilitatea salariilor angajaților ca un criteriu esențial.
Guvernul chinez a sfătuit companiile auto să evite țările care au susținut legislația privind majorarea tarifelor pentru importurile de mașini electrice. Aceasta poate influența deciziile privind locațiile noilor uzine. Intrarea unui al treilea constructor auto în România ar avea un impact semnificativ asupra economiei, generând investiții și exporturi considerabile.
Condițiile atractive pentru investitorii din industria auto includ costurile de achiziție, accesul la infrastructura de transport și nivelul salariilor. România îmbunătățește accesul la autostrăzi, în special în Transilvania, iar intrarea în Schengen ar putea facilita exporturile. Deocamdată, salariile din România sunt comparabile cu cele din Ungaria, menținând astfel competitivitatea.
Guvernele țărilor care caută terenuri pentru uzine trebuie să pregătească pachete de sprijin și ajutoare de stat, cu aprobarea UE, pentru a atrage investiții. Vânzările de mașini produse în China au crescut semnificativ în Europa, depășind volumele importate din alte țări, ceea ce subliniază importanța acestei piețe pentru constructorii chinezi.